Sunday, October 30, 2011

HIMPUN : Satu Permulaan Yang baik


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam Allah bagi Penghulu kita, Nabi Muhammad dan ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda
"Sebenarnya orang yang beriman itu bersaudara maka damaikanlah di antara dua saudara kamu itu; dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat." (Surah al-Hujurat, ayat 10)


Dari Abu Dzar Radhiyallahu ‘anhu, beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Tidaklah seseorang menuduh orang lain dengan kata fasiq, dan menuduhnya dengan kata kafir, kecuali tuduhan itu akan kembali kepada si penuduh jika orang yang tertuduh tidak seperti yang dituduhkan. [HR Bukhari]

“Manusia yang paling Allah benci ialah yang berkeras kepala dalam perbalahan” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim),

Apabila ada pihak yang perihatin dengan masalah ummah hari ini menyatakan hasrat ingin menghimpunkan seramai mungkin umat Islam dalam satu perhimpunan yang dipanggil “Himpunan sejuta Umat “, maka pelbagai reaksi kedengaran. Biasalah tu, nak buat benda baik pun ada yang tak suka, apatah lagi kalau buat benda yang sebaliknya. Dalam dunia ini mana ada perkara yang dapat memenuhi kehendak semua pihak. Lebih-lebih lagi jika perkara yang dilakukan itu tidak sehaluan dan sealiran dengan kehendak pihak yang menentang.
Akhirnya Himpunan Sejuta Umat berjaya juga diadakan diadakan di Stadium Shah Alam pada 22 Oktober . Walaupun sambutannya tidak seperti diharapkan, namun ia merupakan satu langkah permulaan yang baik. Bila lagi kita hendak menghimpun umat Islam dari pelbagai suku bangsa, keturunan dan fahaman di bawah satu bumbung demi menegakkan kembali syiar Islam yang semakin malap di negara kita ini?

Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. (Al-‘Ankabut :69)

Sepatutnya semua pihak tanpa mengira latar belakang politik dan sempadan pemikiran, menyokong penuh perhimpunan ini. Inilah platform kita menyuarakan amaran dan teguran kepada pihak-pihak yang cuba mempermain dan memperlekehkan Islam. Inilah medan kita memberi kata dua kepada musuh-musuh Islam agar jangan terlalu biadap dan kurang ajar bila memperkatakan sesuatu tentang Islam terutama bila menyentuh keperibadian Rasulullah S.A.W dan keesaan Allah Ta’ala. Kalau tidak kita yang memulakannya , siapa lagi?

Kalau kita kata kita cinta dan sayangkan Rasulullah , kalau kita kata kita ingin menegakkan syiar Allah di bumi ini tapi malangnya bila kita dijemput untuk berhimpun bagi menyatakan hasrat ini kita lepaskan begitu sahaja. Lebih malang lagi bila ada pula dikalangan kita meperlekehkan usaha murni ini. Hebat sangatkah kita? Allah dan Rasul mengajar kita supaya berbaik sangka apatah lagi sesama saudara seIslam. Tapi kita masih menebal kebencian dan prasangka buruk kita kepada orang lain. Mereka yang tidak sebumbung dan sehaluan dengan kita semuanya salah dan dianggap melakukan sesuatu tanpa keikhlasan (ada udang di sebalik batu).

Firman Allah bermaksud: "Hendaklah kamu semua berpegang teguh dengan tali Allah dan janganlah kamu semua berpecah belah." (Surah Ali Imran: 103)

Inilah keistimewaan kita, umat Melayu (bukan Islam) yang penuh dengan hasad dengki dan iri hati bersarang di dalam hati. Sepatutnya kita berlapang dada dan menyokong perhimpunan ini demi memartabatkan syiar Islam di bumi bertuah ini. Ini soal mengangkat semula syiar Islam dan meniup ruh semangat cintakan Islam dalam diri masyarakat kita. Ini bukan soal memartabatkan parti. Pedulikan segala fahaman dan ideologi yang tak sebumbung dengan kita.

Hari ini kalau orang bukan Islam memaki hamun Rasulullah dan agama Islam, janganlah kita melenting dan marah kerana kita sendiri tidak menunjukkan kecintaan dan kasih sayang kita kepada Allah dan Rasulullah. Malahan kita melarang orang lain turut menyertainya dengan memberi pelbagai tohmahan dan alasan . Semoga perkara seperti ini tidak berulang lagi di dalam masyarakat kita yang semakin parah.

Allah berfirman bermaksud: "Dan jika mereka (pihak musuh) cenderung kepada perdamaian, maka engkau juga hendaklah cenderung kepadanya serta bertawakal kepada Allah. Sesungguhnya Dia Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui." (Surah al-Anfal, ayat 61)

Firman Allah bermaksud: "Hendaklah kamu semua berpegang teguh dengan tali Allah dan janganlah kamu semua berpecah belah." (Surah Ali Imran, ayat 103)


Read more...

Saturday, October 1, 2011

Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara : Laknatullah yang perlu diburu hingga ke lubang cacing


Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta

Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalangi (dirinya dan orang lain) dari jalan Allah, serta mereka memusuhi Rasul Allah setelah ternyata kepada mereka kebenaran petunjuk (yang dibawanya), mereka tidak sekali-kali akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan (sebaliknya) Allah akan menghampakan perbuatan dan amal-amal mereka.” (Surah Muhammad :32)

Apa yang perlu saya katakan bila membaca entri-entri biadap yang dipost dalam blog individu yang menggelar dirinya Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara. Hanya berharap semua umat Islam terutamanya di Malaysia berperasaan seperti saya, marah, geram dan panas hati yang meluap-luap kerana kebiadapan mulut mhsaw ini. Sedih hati ini bila membaca teks-teks yang memaki hamun junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W dan mempersendakan Allah Ta’ala. Kalau ada yang baca tapi tidak ada perasaan marah dan sedih langsung terdetik dalam hati,tak tahulah apa yang saya nak katakan. Anda boleh baca blog si laknatullah ini.

Isu ini tidak boleh dipandang sepi. Haiwan kurang ajar dan laknatullah ini perlu diberi pengajaran. Sebagai orang Islam kita mempunyai sebab mengapa binatang sekurang ajar ini perlu dinyahkan dari muka bumi ini. Mempersenda Allah dan menghina Rasulullah S.A.W adalah sesuatu yang tidak perlu tolak ansur lagi. Bukan sekali malah berkali-kali si laknatullah ini mempersendakan Allah dan Rasulullah s.a.w. Dia menulis dalam alam sedar dan sengaja hendak membangkitkan kemarahan umat Islam.

Sesungguhnya orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, mereka tetap ditimpa kehinaan sebagaimana orang-orang yang terdahulu dari mereka ditimpa kehinaan; kerana sesungguhnya Kami telah menurunkan keterangan-keterangan yang jelas nyata. Dan bagi orang-orang yang kafir disediakan azab seksa yang menghina, (Al-Mujadilah :5)

Identiti si laknatullah ini masih belum jelas. Yang pasti apa tersiar di blog dan laman sosial mengenai identiti individu laknatullah ini masih samar-samar dan diragui kesahihannya. Buat masa ini Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sudah mengesan yang si laknatullah itu berada di Sweden (betul tak betul....wallahu a’lam). Khabarnya SKMM dah mendapat kerjasama Interpol untuk mengesan si laknatullah ini. Kalau betul, saya rasa ia tak akan mengambil masa yang lama kerana si laknatullah ini bukannya penjenayah hebat. Dia hanya binatang bodoh yang sengaja menempah maut untuk dirinya sendiri. Tak tahulah pula kalau kenyataan akhbar itu hanya untuk mententeramkan hati umat Islam di Malaysia yang sedang bergelora mengenai si laknatullah ini. Bila isu ini dah sejuk, orang akan melupakannya. Ingat ini tanggungjawab kita kepada Allah dan Rasul kerana binatang laknatullah ini telah menghina sedemikian rupa kepada junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. Biar berapa panjang masa diambil, si laknatullah ini perlu diburu dan diberi pengajaran secukupnya agar ia menjadi ktibar kepada orang lain agar tidak sewenang-wenang mempersenda Allah , Rasul dan agama Islam. Dia perlu dicari hingga ke lubang cacing.

Kepada anak-anak muda Islam di luar sana, saya melihat semangat juang dan cintakan Islam anda sudah semakin sejuk. Kita mungkin tidak rasa apa-apa walau agama dan Rasul dihina kerana kita hidup di zon selesa. Apa yang nak susah-susah dan cari masalah sedangkan kita hidup serba serbi mencukupi. Inilah sebenarnya kejayaan musuh Islam kerana melonggokkan suasana hiburan yang melampau sehingga berjaya meneggelamkan roh keIslaman dalam diri kita. Hati kita menjadi mati bila diselimuti kecintaan duniawi. Tidak pernahkah kita terfikir bagaimana Rasulullah S.A.W mengabdikan seluruh hidup baginda demi kita sebagai umatnya yang tercinta. Bila agama dihina, Rasulullah dinista, Allah dipersenda, di manakah kita?

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: “Barang siapa di antara kamu melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mencegah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)

Menunggu para ulama’ dan bijak pandai agama, membuat komentar, menulis entri dalam blog mereka atau memberi reaksi mengenai isu si laknatullah ini. Jangan asyik dok berpolitik, bertelagah dan asyik nak menulis atau menimbulkan isu-isu besar yang boleh menonjolkan peribadi diri sahaja. Sebenarnya ini adalah isu yang sangat besar. Bukan seorang dua yang baca tapi jutaan orang boleh membaca tulisan penghinaan ini. Si laknatullah ini perlu mendapat pengajaran akibat kebiadabannya. Semoga tidak akan muncul lebih ramai lagi makhluk binatang seperti laknatullah yang mengelar dirinya Makcik Hajjah Sitt Al-Wuzara.

Semoga Allah mengampuni diri kita dan kita sentiasa dalam keredhaan Allah.
Read more...

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company