Sunday, August 15, 2010

Solat Tarawih: Antara Lapan dan Dua Puluh....



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya

Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
[Al Baqarah :183]


Dari Sahal bin Sa’ad r.a, katanya Rasulullah S.A.w bersabda:
“Sesungguhnya disurga itu ada pintu yg bernama Arrayyan. Melalui pintu inilah orang-orang yg berpuasa masu k pada hari kiamat. Selain mereka tak ada yg masuk melalui pintu itu. Saat itu ada yg menyeru “Mana orang-orang yg rajin berpuasa?” maka mereka berdiri dan hanya mereka yg memasuki melalui pintu itu. Setelah mereka masuk ditutuplah pintu tersebut dan tak ada lagi yg masuk melaluinya selain mereka.”
(Shahih Muslim; Jilid III)


Allahamdulillah, kita panjatkan sebanyak-banyak syukur kehadrat Allah Ta’ala kerana kita masih diberi kesempatan untuk terus menghirup udara di atas bumi ini. Sedar tak sedar sudah masuk hari kelima kita berpuasa. Ruh dan semangat puasa masih begitu kental dan moga-moga akan berterusan dan sekaligus dapat membentuk peribadi kita menjadi insan hebat di sisi Allah Ta’ala.

Sebaik kaki melangkah memasuki ruang masjid, hati rasa terharu dan meremang bulu roma bila melihat begitu ramai jemaah memenuhi setiap ruang mesjid biarpun sudah masuk puasa hari keempat . Pastinya suasana yang sama di mesjid dan surau di tempat lain, bisik hati saya. Bila bermulanya solat isya’, safnya melimpahi hingga ke belakang sampai ke balai lintang. Suasana yang sama berlaku bila solat sunat tarawaih bermula.

Selesai solat sunat tarawih, saya memandu pulang bersama dengan anak saudara saya yang hampr sebaya dengan saya. Hujan yang lebat pada waktu solat tarawih tadi sudah mula reda.

“Perasan tak apa yang berlaku masa solat tarawih tadi?” tanya anak saudara saya memecah kebuntuan sebaik saya memandu.
“Hmm…jemaah ramai sampai penuh mesjid,”jawab saya.
‘Memanglah penuh…tapi habis rakaat kelapan, cerah…..tinggal tiga saf saja!” rungut rakan saya. Saya cuma diam.

“Tunggulah sampai dua puluh rakaat. Tak kan setahun sekali pun tak boleh tunggu.”

“ Ok apa…sekurang-kurang dia orang ada kekuatan untuk melangkah datang ke mesjid. Soal lapan atau dua puluh tidak menjadi masalah, itu terpulang pada hati, kekuatan jiwa dan iman masing-masing. Kalau mereka rasa inilah waktunya untuk memperbanyakkan ibadah kepada Allah, bukan setakat tunggu samapai dua puluh rekaat tapi mereka akan buat lebih dari itu.” , saya memberi pendapat.

“Iyalah…tapi nampak sangat lemahnya kekuatan orang kita!”

“Memanglah nampak kelemahannya tetapi sekurang-kurangnya mereka telah melakukan satu permulaan yang baik. Harap-harap kekuatan yang ada pada mereka untuk berjemaah di mesjid akan berterusan sampailah habis Ramadhan. Kita berdoalah agar Allah bukan sahaja beri pada mereka tapi juga pada kita, kekuatan untuk istiqamah dalam melakukan ibadah. Membuka hati-hati kita agar terus dapat berjemaah di mesjid atau surau walaupun selepas Ramadhan pergi meninggalkan kita.”

“Bagi saya yang perlu kita risau sekarang, bukannya yang buat lapan atau dua puluh.tapi yang perlu ada kerisauan dalam hati kita ialah mereka-mereka yang tak buat langsung ataupun yang tak pernah nak jejak kaki ke mesjid. Mereka ni yang perlu kita risau.”,sambung saya.
“ Masyarakat Kita hari ini selalu berselisih pendapat bab-bab furu’ atau cabang. Bertengkar, bermasam muka dan berrpecah belah hanya kerana bab-bab cabang tapi benda yang menjadi kewajiban kita tinggalkan atau abaikan. Perpaduan, bersatu dan berbaik sesama saudara semuslim kita itu mesti diutamakan. Betulkan semula saf-saf yang bengkok dan lompong. Itu yang perlu kita fikirkan!”

“Dilaporkan (kepada Allah) semua perbuatan orang pada setiap Hari Khamis dan Isnin (dalam seminggu), lalu Allah ‘Azza Wa Jalla mengampuninya pada hari itu (juga) kepada setiap orang yang tidak syirik (menyengekutukan) sesuatu denganNya, kecuali siapa saja yang terjadi antara dia dan saudaranya (se-iman) sengketa permusuhan; iaitu Allah katakan untuknya: Tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua-dua (orang yang bersengketa) ini, sehingga mereka berdua berbaikan, tinggalkanlah (jangan dihapus dosa) kedua-dua (orang yang bersengketa ini, sehingga mereka berdua berbaikan”.
[Hadis Sahih Riwayat Muslim]


Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah berceri-berai dan berselisihan (dalam ugama mereka) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang dibawa oleh Nabi-nabi Allah), Dan mereka yang bersifat demikian, akan beroleh azab seksa yang besar.
(Ali Imran: 104 -105)


Dalam perjalanan pulang kami terpaksa melalui sebuah astaka menjamu selera dan di sebelahnya gelanggang futsal. Jalan sesak dan menjadi sempit kerana kereta dan motosikal di letak di pinggir jalan. Sempat saya dan anak saudara saya menjengah (melihat selayang pandang). Ramai anak-anak muda sedang menjamu selera sambil menghisap shisha. Gelanggang futsalpun penuh, maklumlah malam minggu. Hampir kesemua pengunjung astaka dan futsal tu adalah anak-anak remaja Islam.

“Agak-agak dia orang tu pi tarawih tak?” Tanya anak saudara saya.
“Entah…….Wallahualam,” jawab saya sambil memandang wajahnya.

Moga Allah mendorong dan membuka pintu hati kita untuk terus menjadi antara hamba-hambaNYA yang tahu bersyukur

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company