Monday, September 24, 2012

Onyomat Geset Go : Perlu Ada Sensitiviti

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam Allah bagi Penghulu kita, Nabi Muhammad dan ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:-
"Sesungguhnya Allah SWT. itu baik, Dia tidak menerima sesuatu daripada hamba-Nya melainkan yang baik dan Allah SWT. perintahkan (kepada hamba-Nya) seperti yang diperintahkan kepada Rasul-rasulnya" .

Firman Allah SWT. :Bermaksud: "Wahai orang yang beriman!, makanlah daripada benda-benda yang baik ( yang halal ) daripada apa yang telah Kami berikan kepada kamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika kamu benar-benar hanya beribadah kepada-Nya". (Al-Baqarah :172 )

Baru-baru ni semasa menukar-nukar channel TV, tetiba saya membuka siaran lawak di Astro Warna. Nama rancangan tu Onyomat Geset Go. Saya selalu juga tengok iklan gahnya di tv tapi ini baru pertama kali nak tengok macam mana ceritenye.
Masa saya menonton , peserta yang terdiri dari pelawak-pelawak sedang menaiki feri ke Pulau Pinang. Siri kali ini peserta bertanding di Pulau Pinang. Namun setelah menonton rancangan ini hati saya begitu kecewa dan sedih melihat betapa tidak sensitifnya pihak Astro, si penerbit mahupun para peserta itu sendiri.
Lawak, lawak juga tapi beberapa perkara yang sensitif perlu diambil kira.

Pertama terdapat beberapa peserta yang bertanding tidak menutup aurat dengan sempurna. Saya percaya yang bertanding tu ada yang dah bekerluarga dan beranak pinak. Sepatutnya pakailah pakaian yang sesuai bukannya berseluar pendek mendedahkan kepala lutut. Buka seorang dua yang menonton tapi berates ribu yang menonton di kaca TV.

Kedua, kesemua gerai yang dipilih untuk membantu pelawak-pelawak mencari clue atau sampul adalah gerai kepunyaan orang bukan Islam. Penerbit mengambarkan seolah-olah di Pulau Pinang susah nak cari orang Melayu atau Islam, begitu juga nak cari gerai kepunyaan orang Islam. Hakikatnya terdapat berlambak gerai-gerai kepunyaan orang Islam (terutama Restoran Nasi kandar ) di sekitar kawasan tersebut. Apa motifnya? Tak Kan penerbit dan pihak Astro tak tahu yang kesemua peserta Onyomat Gesek Go tu beragama Islam!

Ketiga, saya begitu kecewa melihat sebahagian besar pelawak menyembah-yembah kononnya nak mengucap terima kasih kepada beberapa orang pekedai yang memberi clue atau telefon kepada mereka. Apa lawak sangat kah sampai nak sembah macam tu. Di mana letaknya harga diri kita sebagai seorang Islam?
Keempat, yang paling mendukacitakan saya apabila peserta disuruh makan lima mangkuk laksa dan cendul di gerai kepunyaan bukan Islam. Naik geli geleman saya melihat para peserta memakan laksa dengan lahapnya. Sedangkan dalam Islam kita diajar untuk mencari makanan yang bukan sahaja halal tapi ianya mesti suci dan bersih! Malah tanda logo halal yang cuba dihighlightkan di belakang pengacara Amy Mastura amat meragukan. Betulkah itu tanda logo halal JAKIM. Apa tak ada gerai Laksa kepunyaan orang Islam ka kat Pulau Pinang?

Daripada Nukman bin Basyir r.a., katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya perkara yang halal itu adalah sesuatu yang nyata dan demikian juga yang haram adalah nyata, (telah dijelaskan oIeh Allah dan Rasul-Nya) namun terdapat di antara kedua-duanya (halal dan haram) itu perkara yang kesamaran (syubhat) yang mana tidak diketahui oIeh ramai di kalangan manusia. Maka barangsiapa yang memelihara dirinya daripada mengambil perkara-perkara yang syubhat, maka terpeliharalah agamanya dan kehormatannya. Dan barangsiapa yang melibatkan diri pada perkara-perkara syubhat bererti ia melibatkan dirinya pada perkara yang haram".
(Riwayat Bukhari)


Mungkin bagi sesetengah orang isu ini merupakan sesuatu yang remeh. Tapi bagi diri saya ia melibatkan sensitiviti . Kalau peserta kesemuanya beragama Islam mengapa tak cari saja gerai-gerai kepunyaan orang Islam. Memanglah Malaysia negara majmuk tapi dalam soal makan minum, Islam ada garis panduannya. Perkara yang kecil ini sebenarnya kalau dibiarkan dan tak diambil kisah akan memberi impak yang besar kepada pembinaan ummah.

Semoga kita diberi kekuatan oleh Allah supaya lebih berhati-hati dalam setiap apa sahaja perlakuan dan tingkah laku kita. Yang paling penting, ia sentiasa mendapat keredaan Allah.

Read more...

Sunday, September 23, 2012

Sam Bacile dan Ngeh Koo Ham: Apa bezanya?

Firman Allah bermaksud: “ Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka) sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi pengetahuan kepadamu (mengenai kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.” (al-Baqarah: 120).

Belum reda isu filem “Innocent of Muslim”,umat Islam di Malaysia dihangatkan lagi dengan kata-kata Ngeh Koo Ham dalam laman Twitter yang memperlekeh tindakan umat Islam untuk membuat protes . Kata Pengerusi DAP Perak itu dalam Tweet yang berbunyi: "Khairy mahu umat Islam memprotes Sam Bacile. Ia untuk Islam atau kepentingan politiknya? Adakah umat Islam membuang banyak masa dan tenaga untuk ini?"

Ternyata si Ngeh laknatullah ini tidak jauh bezanya dengan bosnya iaitu si Karpal Singh laknatullah yang mengeluarkan kenyataan tentang penentangan pelaksanaan hukum Islam. Apakah hak Ngeh untuk mempersoal tindakan umat Islam dalam menyatakan protes terhadap filem “innocent of Muslims” ? Jangan bersikap biadap dan kurang ajar. Persoalan yang ditulis dalam tweetnya sebenarnya tidak lebih semata-mata mahu mempersendakan dan memperlekeh tindakan umat Islam. Beliau boleh menulis apa saja tentang Khairy (musuh politiknya) tapi jangan sesekali menyentuh hak dan tindakan umat Islam dalam memperjuangkan Islam.

Inilah akibatnya bila terdapat segolongan umat Islam yang terlalu memberi muka dan menyokong golongan ektremis seperti ini. Mereka golongan si laknatullah ini mengambil kesempatan mempersenda dan mempermainkan Islam secara halus yang kadangkala dilihat seolah-olah mereka begitu Islamik dari orang Islam sendiri. Satu ketika saya melihat video di mana salah seorang pemimpin DAP membaca ayat AlQuran (bukan terjemahan) dengan teruk dan tak betul sebutannya di depan ceramah umum. Namun tiada seorangpun pemimpin Islam yang ada ketika itu menegur atau membantah. Apa salah kalau si laknatullah itu hanya membaca terjemahannya sahaja bukan mempersendakan ayat-ayat suci Al Quran. Begitu juga bila silaknatullah Karpal Singh mengugut agar melangkah mayatnya terlebih dahulujika nak ditegakkan undang-undang Islam (Hukum Hudud) di Malaysia. Mengapa kita tidak beramai-ramai berhimpun di depan rumah atau pejabatnya mendesak agar jangan celupar menghina Islam. Kini Ngeh Koo Ham cuba menguji sensitiviti umat Islam.

Tak tau lah pulak kalau ada yang tak terasa dengan tulisan Ngeh dalam tweetnya itu. Apa guna hanya bila musim Maulidur rasul atau ketika takbir Raya sahaja kita gah berselawat dan bertahmid bagai nak rak dan terkeluar biji halkum tapi bila ketika orang mempersendakan Islam sedikitpun tak terasa perasaan marah dan geram di dalam hati. Ngeh perlu diberi pengajaran. Selama ini beliau menjadi Yb di kawasannya pun kerana meraih simpati undi pengundi Islam di kawasannya. Jangan cuba berani lagi mencampuri hal urusan orang Islam. Orang Islam tidak pernah mempersenda atau mempersoal mengenai hak dan kepercayaan orang lain. Apakah Ngeh akan tersenyum kalau ada pihak pula bertanya kepada Ngeh , apakah selama ini perbuatannya menyembah dan membakar kertas bertimbun pada musim perayaan tertentu sebagai membuang masa dan mencemar alam sekitar! Apakah Ngeh masih boleh senyum atau mula nak melatah?

Ngeh dan Sam Bacile pada hakikatnya individu yang berbeza, namun yang menjadikan mereka punya persamaannya ialah kedua manusia laknatullah ini cuba bermain api mempersenda dan menguji sensitiviti orang islam. Ngeh perlu bersyukur kerana tinggal di Malaysia yang aman damai dan orang Islam di Malaysia masih tak sampai ke tahap ekstrem. Ngeh dan golongan seangkatan dengannya perlulah berhati-hati bila nak bermain api kerana takut bukan tersambar jari tapi boleh membuat diri renting dijilat api. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak menulis dalam tweet atau facebook , buruk padahnya.

Firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi ‘orang dalam’ (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Sudah nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami jelaskan kepada kamu keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.” (al-Imran : 118)

Bagi orang Islam, kita tidak perlu pemimpin-pemimpin baik kecil mahupun besar yang suka dan cuba mempersenda serta mempermainkan Islam. Ini tanggungjawab kita sebagai seorang Islam yang cintakan Allah dan Rasul kita, Nabi Muhammad S.A.W. Di dunia kita mungkin boleh memberi apa jua alasan menyokong pemimpin seperti ini tapi bila di depan mahkamah Allah nanti apakah alasan yang hendak kita beri . Masyallah....Tabarakallah.

Firman allah yang bermaksud: “Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami beri kepadanya dari kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami tentukan) dan dia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun di akhirat kelak. “ (Asy Syuraa : 20)

Read more...

Saturday, September 22, 2012

Innocent Of Muslim : Propaganda Yahudi Laknatullah

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya

“Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” [ Al-Maidah (5):82].

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar”. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.” (Al Baqarah : 120)

Sam Bacile rakyat Amerika berketurunan yahudi yang menghasilkan filem “Innocent of Muslim” ternyata Berjaya meniup api kemarahan umat Islam di seluruh dunia menerusi filem pendeknya. Walaupun identiti sebenar Sam Bacile laknatullah ini tidak diketahui, namun dialah orang yang pertama perlu dicari dan diberi hukuman setimpal dengan kebiadabannya. Selain dari Sam, ternyata media-media samada bercetak atau elekltronik yang anti Islam turut bersekongkol memainkan dakyah mereka untuk menampilkan imej penganut Islam yang ektrim di mata dunia.

Malang sekali dalam hal ini, Amerika yang konon mendakwa sebagai polis dunia telah bersifat double standard dalam menyatakan pendirian White House. Sepatutnya Barrack Obama bukan sahaja perlu meminta YOUTUBE menutup laman akses video menghina Islam ini, tapi juga perlu memohon maaf atas kebiadaban rakyat dan medianya menghasilkan filem sebegitu rupa. Amerika sepatutnya mencari semua mereka yang terlibat dalam pembikinan filem biadap ini dan dibawa ke muka pengadilan. Mana perginya kehebatan CIA yang hanya gah di dalam filem sahaja sedangkan realitinya, nak tangkap penjenayah seperti Sam Bacile dan konco-konconyapun tak termampu.

Sebaliknya pula, Amerika menyalahkan para perusuh dan penunjuk protes jalanan kerana bertindak menyerang kedutaannya yang mengakibatkan duta dan beberapa rakyatnya di Libya terkorban. Malah Obama berjanji akan mencari mereka yang terlibat dalam pembunuhan duta dan rakyatnya di Libya. Sepatutnya Amerika bertindak memburu individu yang terlibat dalam pembikinan filem Innocent of Muslim kerana menjadi dalang punca mencetus api kemarahan masyarakat Islam tetapi sebaliknya yang berlaku.
Gertakan Obama ternyata tidak menyekat api kemarahan umat Islam di seluruh dunia. Seluruh pelusok dunia Islam bangun membantah kebiadaban filem yang menghina Islam dan Rasulullah tercinta.. Kebiadaban media barat terhadap Islam perlu dihentikan dan diberi pengajaran.

Daripada Abu Said Al-Kudri ra berkata : Bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :" Kamu akan mengikuti jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka". Sahabat bertanya, " "Ya Rasulullah! Apakah Yahudi dan Nasrani yang kau maksudkan?" Nabi SAW menjawab, " Siapa lagi kalau bukan mereka". (hadith Riwayat Muslim)
Ternyata setiap apa yang berlaku sebenarnya ada hikmahnya. Sesungguhnya Allah ketika ini menguji benteng keimanan umat Islam. Di saat umat Islam bercakaran dan bertelingkah sesama sendiri, maka ALLAH jadikan asbab sesuatu peristiwa untuk menguji umat Islam. Adakah kita yang mengaku sebagai seorang muslim, masih sayang lagi pada agama Allah yakni Islam dan Muhammad Rasulullah? Yang pastinya, isu ini menyaksikan umat Islam dapat dan boleh bersatu tanpa mengira fahaman kepartiaan,ataupun mazhab

Read more...

Saturday, September 8, 2012

Apa Khabar Saudara Kita Di Rohingya?


Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta

Firman Allah bermaksud: "Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara, oleh itu damaikanlah antara kedua-dua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat." (Surah al-Hujurat, ayat 10)

Sabda Rasulullah S.A.W , maksudnya :”Tidaklah dua orang saling mencintai kerana Allah,melainkan orang yang paling dicintai Allah, diantara keduanya ialah orang yang paling besar cintanya kepada saudaranya.” HR. Ibnu Hibban dan Al-Hakim

Setelah sebulan menempuh Ramadhan yang penuh berkat, akhirnya kita umat Islam menyambut kedatangan Aidil Fitri . Ada yang sudah membuat persiapan sejak awal Ramadhan lagi untuk menyambut Aidil Fitri. Ada yang masih tak habis-habis lagi membuat persiapan hinggalah di saat-saat akhir malam Aidil Fitri masih lagi sibuk membeli belah. Kini setelah masuk Syawal yangke21, masih ada lagi yang mengadakan rumah terbuka.

Itulah nikmat keamanan, ketenteraman, kemewahan yang ALLAH Ta’ala kurniaankan kepada kita yang adakalanya kita lupa untuk mensyukuri! Apa tidaknya, kehidupan kita yang selesa hari ini menyebabkan kita lupa bahawa semua yang kita perolehi hari ini adalah anugerah ALLAH .

Pernahkah kita terfikir, di saat kita bersuka ria menikmati juadah raya, bergurau dengan keluarga, di luar sana terdapat jutaan saudara kita yang menderita dan sengsara. Kita sering mendengar keluhan dan rintihan penderitaan saudara kita di Palestine yang saban waktu tersiar di media cetak dan elektronik. Malah isu Palestine sentiasa mendapat perhatian masyarakat antarabangsa.

Namun kita jarang mengetahui atau mendengar nasib saudara-saudara kita di Arakan, Myammar. Mereka adalah etnik Rohingya yang semakin hari semakin ditindas dengan penderitaan dan seksaan. Mereka bukan sahaja dinafikan hak kerakyatan, malah didera dan dibunuh dengan kejam. Kampung halaman musnahterbakar dan mereka diusir. Mereka menjadi perlarian yang tiada bertempat. Negara-negara jiran menutup pintu sempadan untuk mereka. Kemana mereka hendak pergi. Mahu atau tidak menerima hanya pasrah dan menyerah kepada Allah Yang Maha Esa. Setiap detik adalah sengsara dan kematian. Pernahkah kita bertanya khabar tentang mereka. Saudara kita yang sama-sama melafazkan Syahadah Tiada Tuhan yang disembah melainkan ALLAH dan bersaksikan Muhammad itu sebagai pesuruh ALLAH . Dalam riuh gelak tawa menghadapi hidangan rumah terbuka, pernahkah terlintas atau tercetus di hati kecil, apa yangmenjadi santapan saudara-saudara kita di Rohingya dahttp://www.blogger.com/img/blank.gifhttp://www.blogger.com/img/blank.gifn bagaimanakah mereka tabah mengharungi hidup ini?

Sabda Rasulullah S.A.W "Barang siapa di antara kamu menjumpai kemungkaran maka hendaklah ia mencegah dengan tangan (kekuasaan)nya, apabila tidak mampu hendaklah dengan lisannya, dan jika masih belum mampu hendaklah ia mencegah dengan hatinya. Dan (dengan hatinya) itu adalah selemah-lemahnya iman". (Hadis riwayat Muslim)

Kita punya banyak cara untuk membantu, yang paling mudah melalui khidmat NGO seperti ABIM dan Global Peace Malaysia. Mereka sudh menghantar misi kemanusiaan ke sana. Bantuan kita sentiasa diperlukan. Anda boleh layari laman sesawang ini Global Peace Malaysia http://gpm.com.my/ atau ABIM http://www.abim.org.my/v1/. Semoga apa yang berlaku pada etnik Rohingya sentiasa menjadi iktibar kepada umat Islam di Negara ini yang kini semakin lupa diri kerana ditenggelami kemawahan dan angan-angan panjang sendiri.

Read more...

There was an error in this gadget

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company