Wednesday, December 29, 2010

Gay: Hebatkah kita Melawan Hukum Allah


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya
"Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsumu (kepada mereka), bukan kepada wanita, malah kamu ini adalah kaum yang melampaui batas," (Al-A'raaf: 81).

Diriwayatkan dasri Abdullah bin Abbas r.a, "Bahwasanya Rasulullah saw. bersabda, 'Allah melaknat orang yang melakukan perbuatan kaum Luth, Allah melaknat orang yang melakukan perbuatan kaum Luth, Allah melaknat orang yang melakukan perbuatan kaum Luth'," (Shahih, HR Ahmad [I/3090]).


Beberapa hari yang lalu dalam beberapa buah akhbar arus perdana dimuatkan tentang kebimbangan masyarakat mengenai pengaruh gay yang semakin menular di kalangan anak-anak muda Melayu .(yang sudah tentu Islam walaupun hanya tertera di atas kad pengenalan sahaja). Trenda ini semakin hari semakin merebak dan peratusan keahliannya juga meningkat . Lebih membimbangkan lagi, ada di kalangan remaja Melayu ini yang tanpa berselindung membuat kenyataan terbuka melalui blog dan laman you tube. Masyaallah ..Tabarakallah

Kalau dahulu cerita mengenai gay, lesbian, homoseks dan sebagainya hanya khabar-khabar yang kita dengar dari barat.. Kini mimpi ngeri itu menjadi sebahagian daripada kehidupan masyarakat kita. Persoalannya , mengapa remaja Melayu yang punya agama sebagai pegangan juga terlibat? Inilah jawapan yang perlu dijawab oleh semua pihak , bermula dari ibu bapa, ahli keluarga, alim ulama’, komuniti , pemimpin masyarakat dan pihak pemerintah. Semua mesti memainkan peranan. Tuduh menuduh dan tuding menuding tidak akan menyelesaikan masalah. Langkah menangani masalah ini (bukan setakat menyekat pengaruh gay sahaja tapi homoseks, lesbian, pengkid dan sebagainya) perlu ditangani sebelum luka merobok menjadi lebih parah.

Salah satu punca keruntuhan akhlak remaja ialah kecetekan ilmu agama. Agama bagi anak-anak remaja adalah cuma sebagai sebahagian butiran yang hanya perlu ada dalam biodata diri, tidak lebih dari itu. Ilmu agama yang sedikit yang dibekalkan semasa belajar di sekolah belum cukup memantapkan keimanan diri anak-anak remaja. Bila di peringkat universiti pendidikan Islam bukannya menjadi satu subjek pilihan. Berbekalkan kecetekan ilmu agama serta ditambah dengan sogokkan hiburan yang melampau dalam pelbagai sudut media, akhirnya anak-anak remaja kita tewas dalam perjalanan mencari identiti. Mereka lebih mudah terpengaruh dengan sesuatu yang dirasakan mampu memberi keselesaan dalam kehidupan mereka.

Saya menelusuri beberapa laman blog kumpulan-kumpulan gay dan ternyata keberanian anak-anak remaja Melayu adalah suatu ketakutan bagi saya. Saya bimbang kemaksiatan yang berleluasa ini akhirnya Allah akan menimpakan bala yang lebih besar walaupun selama ini kita sudah diberi pengajaran demi pengajaran oleh Allah Ta’ala. Salah satu laman web yang saya jumpa, memaparkan biodata golongan gay secara terang-terangan mengiklankan diri untuk mendapatkan kenalan yang punya keinginan yang sama. Layari laman Gay-Datanta. Yang menyedihkan saya ramai remaja Melayu turut mengiklankan diri mereka tanpa rasa bersalah kepada Allah Ta’ala. Malahan golongan ini juga mempunyai kelab persendirian yang menawarkan kad keahlian , yang dikenali sebagai kad UTOPIA di mana mereka boleh memperolehi kemudahan yang disediakan oleh golongan seperti mereka di lokasi-lokasi pelancongan tertentu. Layari laman Kad Utopia.

Diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah r.a, ia berkata, "Rasulullah saw. bersabda, "Sesungguhnya perkara yang paling aku takutkan atas ummatku adalah perbuatan kaum Luth (homoseksual)," (Hasan, HR at-Tirmidzi [1457])

"Mengapa kamu mendatangi laki-laki untuk (memenuhi) nafsu (mu), bukan (mendatangi) wanita? Sebenarnya kamu adalah kaum yang tidak mengetahui (akibat perbuatanmu)," (an-Naml: 55).


Anak-anak remaja perlu disedarkan tentang betapa pentingnya hidup berlandaskan agama. Anak-anak remaja perlu diberi penerangan betapa perlunya memperkukuhkan benteng keimanan. Apatah lagi di zaman yang penuh mehnah dan maksiat ini. Anak-anak remaja perlu disedarkan mengenai tanggungjawab mereka sebagai anak kepada ibu bapa. Memenuhi cita-cita dan harapan ibu bapa kerana suatu hari nanti mereka juga akan membesar dan menjadi ibu bapa kepada zuriat mereka. Inilah peranan yang perlu seluruh masyarakat Islam mainkan bukan sekadar mencari kesalahan orang. Bagaimana caranya membimbing anak-anak remaja ini, maka itulah penyelesaian yang perlu dirungkaikan.

Bagi anak-anak remaja, menjadi gay, lesbian, homoseks, pengkid, bohsia, gro dan sebagainya, walaupun pada dasarnya satu kepuasan dan kenikmatan diri tapi pada hakikatnya ianya bukanlah suatu nikmat hidup yang sebenar. Ingat! Jiwa anak-anak muda mudah tertipu dengan bisikan Iblis laknatullah. Wahai anak-anak remaja, apalah sangat erti nikmat menjadi gay jika kenikmatan itu hanya bersifat sementara yang tiada penyudahnya. Hebatkah kita jika dapat melawan hukum Allah?

Ingat,kita punya Islam sebagai kayu pengukur dalam melayari kehidupan ini. Mungkin anak-anak remaja berasa selesa, seronok, asyik masyuk dengan kehidupan sebagai gay, lesbian atau pengkid tapi sedarlah bahawa berapa lama kita mampu bertahan dengan kenikmatan dunia ini. Setahun, sepuluh tahun, dua puluh tahun atau lima puluh tahun, tapi yang pasti akhirnya kita akan menemui dengan satu hakikat iaitu kematian. Pada ketika itu , apakah baru kita teringat bahawa kita punya Islam sebagai pegangan, Allah sebagai Tuhan dan Muhammad S.A.W sebagai Rasul. Sedarlah bahawa pintu taubat masih terbuka. Ingat sesungguhnya seksaan Allah amatlah dasyhat dan pedih.

Wahai anak-anak remaja, semua orang tak bisa lari dari melakukan kesalahan dan kemaksiatan selagi hidup di muka bumi Allah ini. Kita hanya manusia biasa. Apa yang penting kita punya keinginan kembali kepada Allah setelah jauh tersesat di penghujungnya. Untuk kembali ke jalan Allah tidak perlu ada rasa gusar dan malu. Allah sentiasa menerima taubat kita kerana Allah Maha Pengampun dan Maha Pengasih.

Dalam sebuah hadis Qudsi, Allah berfirman yang bermaksud:
Aku cintakan tiga jenis manusia, tetapi Aku jauh lebih cinta kepada tiga jenis manusia lainnya iaitu:
1. Aku cintakan orang yang bersifat pemurah, tetapi Aku lebih cinta orang miskin yang pemurah.
2. Aku cintakan orang yang rendah hati dan diri, tetapi Aku lebih cinta orang kaya yang rendah hati.
3. Aku cintakan orang yang bertaubat, tetapi Aku lebih cinta orang muda yang bertaubat.


Sesungguhnya, kepada anak-anak muda yang sudah terlanjur, kita masih belum terlewat. Ayuh berpatah balik mencari jalan pulang . Allah masih sayang kepada kita dan Allah sentiasa membuka peluang seluas-luasnya kepada hamba-Nya untuk bertaubat siang dan malam .

Dalam hal ini, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah menerima taubat seorang hamba, selama (nyawanya) belum sampai pada kerongkong.” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Semoga kita sentiasa di dalam lindungan Allah Ta’ala. Amin

2 comments:

Anonymous said...

cekang....nasihat yang baik

Afifuddin said...

hmm menarik..kurang ilmu agama? mugkin tidak..ianya lebih kepada kurang penghayatan agama..tak mempunyai ruh agama. once involved there is hardly a cure..hardly but surely. as one said that there will always be light at the end of the tunnel even the longest tunnel.

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company