Tuesday, August 9, 2011

Berhati-Hati Dengan Kurma Israel


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam Allah bagi Penghulu kita, Nabi Muhammad dan ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda.
Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu” (Al –Baqarah:168)
Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman, makanlah barang-barang yang bersih daripada apa yang telah kami kurniakan kepada kamu.” (Hadis riwayat Muslim)

Mutakhir ini terlalu banyak yang kita kedengaran tentang barangan makanan yang diragui status halalnya membanjiri pasaran di Malaysia. Terdapat juga barangan makanan yang terbukti tidak halal kerana mengandungi bahan-bahan haram seperti DNA Babi dan sebagainya masih dijual dengan sewenang-wenangnya di pasaran. Sungguh malang bagi umat Islam di negara ini, dalam usaha menjadikan Negara kita sebagai hub Halal antarabangsa sebaliknya turut menjadi hub barangan yang diragui status halalnya.

Lebih malang lagi tidak ada satu badan khas yang dapat member informasi lengkap mengenai senarai barangan yang memang telah disahkan haram. Kalau disiarkan dalam akhbar sekalipun, pembaca masih tertanya-tanya apakah nama syarikat dan jenama produk yang diharamkan itu. Perkara ini perlu pihak-pihak tertentu seperti JAKIM, Persatuan Pengguna Islam, pihak Kementerian terbabit memainkan peranan. Ini adalah amanah dan tanggungjawab.

Baru-baru ini saya menerima satu email daripada rakan yang ingin mewar-warkan tentang barangan dari Negara Isarael Laknatullah yang telah memasuki pasaran Malaysia. Perkara ini telah didedahkan oleh akhbar Berita Harian Singapura. Mungkin bagi sesetengah orang perkara ini tidak lah sensitif mana, namun bagi yang perihatin tentang nasib bangsa Palestine dan cintakan Islam, ianya sesuatu yang perlu diberi perhatian.

Saad bin Abi Waqas bertanya kepada Rasulullah SAW: "Wahai Rasulullah, pintalah kepada Allah agar Dia menjadikan doaku mustajab. Jawab Rasulullah SAW: Wahai Saad, jagalah soal makanmu nescaya kau menjadi orang yang makbul doanya. Demi Allah yang nyawa Muhammad dalam tanganNya, jikalau seseorang lelaki memasukkan sesuap makanan haram dalam perutnya, doanya tidak akan diterima selama empat puluh hari. Sesiapa hamba yang dagingnya tumbuh dari makanan haram dan riba maka neraka lebih layak baginya"(Hadith Riwayat Ibnu Abbas).

Saya pamerkan sebahagian dari e-mail yang diterima
Berhati-hati, terdapat kurma yang bercetak jenama "Jordan River" itu sebenarnya bukan dari Jordan tetapi dihasilkan dari negara Israel ..dan diimport serta dikotakkan di Singapura tapi di edarkan di Malaysia . Ia ditanam di satu kawasan luas di bahagian timur Isreal yang bersempadan dengan Palestin. Ia dipunyai oleh seorang Yahudi yang kaya...dan ramai pekerja-pekerjanya berbangsa Yahudi dan hasil penjualan kurma itu digunakan untuk tabung orang-orang Yahudi.

Pendedahan ini dibuat oleh akhbar Berita Harian Singapura. Para Muslimin sekalian diharap jangan membeli kurma jenis ini..kasihanlah terhadap rakyat Palestin yang hari-hari ditindas dan dibunuh kejam oleh rejim Yahudi ini.

Perangi Yahudi dalam apa cara sekalipun, walaupun dari segi ekonomi.

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company