Monday, August 22, 2011

Larangan Berpuasa di China : Satu Peringatan Kepada Kita


"Janganlah orang-orang yang beriman mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Dan sesiapa yang melakukan (larangan) yang demikian maka tiadalah ia (mendapat perlindungan) dari Allah dalam sesuatu apapun, kecuali kamu hendak menjaga diri daripada sesuatu bahaya yang ditakuti dari pihak mereka (yang kafir itu). Dan Allah perintahkan supaya kamu beringat-ingat terhadap kekuasaan diriNya (menyeksa kamu). Dan kepada Allah jualah tempat kembali. (Al-i-Imran:28)

“Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang yang beriman, yang mendirikan solat, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah)”(Al-Maidah :55)


Bulan Ramadan sudah memasuki fasa ketiga. Umat Islam di Malaysia di samping mencari malam Lailatul Qadar, mereka juga sibuk membuat persiapan menjelang kedatangan aidil fitri. Namun kemeriahan Ramadhan ini tidak dapat dinikmati oleh sebahagian saudara kita di negara-negara yang mengalami pergolakan politik dan kemiskinan seperti Aghanistan, Iraq, Libya, Syria , Somalia , Myammar dan sebagainya. Namun yang paling menyentuh hati dan perasaan ini apabila mengenangkan nasib umat Islam di Urumqi, Xinjiang, China.

Nasib mereka adalah merupakan cebisan-cebisan kisah menyayat hati yang dilupakan oleh masyarakat Islam. Malahan ramai masyarakat Islam di negara kita khasnya dan seluruh pelusok dunia amnya yang tidak tahu menahu mengenai penderitaan yang dialami oleh masyarakat Islam keturunan Uighur ini. Ini merupakan satu tragedi yang boleh kita jadikan sebagai peringatan kepada seluruh umat Islam di negara kita yang hingga saat ini masih bertelagah sesama sendiri akibat perselisihan pandangan politik dan ketaksuban assabiyah kepartian. Akibat yang sama akan melanda kita jika kita menyerahkan hak kepimpinan negara kepada golongan kafir. Lihat bagaimana biadapnya pemimpin kafir laknatullah China memberi tekanan kepada umat Islam di Xianjiang ketika umat Islam menyambut kedatangan Ramadan al Mubarak. Mereka tidak peduli dan takut pada sebarang tekanan atau bantahan antarabangsa .

Bacalah berita mengenai kebiadapan Kerajaan China laknatullah yang saya rumuskan dari beberapa sumber :

Bulan Ramadan kali ini tidak bermakna bagi masyarakat Islam Uighur di Urumqi, Xinjiang, barat laut China selepas kerajaan mengharamkan mereka menunaikan ibadah puasa, bersolat tarawih atau menjalankan sebarang aktiviti keagamaan.

Penganut Islam di Xinjiang dilarang daripada menunaikan ibadah tersebut selepas kerajaan memaksa mereka menandatangani satu 'dokumen' yang melarang mereka daripada berbuat demikian. Larangan terbaru itu menekankan lagi layanan buruk kerajaan China terhadap penduduk minoriti Uighur yang sering berdepan tindakan keras pihak berkuasa sebelum ini dan dinafikan hak mereka. Jurucakap Kongres Sedunia Uighur yang beribu pejabat di Munich, Dilxat Raxit berkata, syarikat-syarikat swasta di sini turut menyediakan makanan tengah hari buat pekerja beragama Islam dan mereka boleh kehilangan kerja atau bonus tahunan sekiranya enggan makan. "Tokoh agama juga boleh kehilangan lesen menyampaikan ceramah sekiranya mereka mengadakan aktiviti keagamaan atau menyeru penganut Islam berhimpun bagi menjalankan kegiatan agama," katanya kepada agensi penerbitan dalam talian, Eurasia Review. Jelasnya, pegawai turut menyasarkan golongan pelajar beragama Islam dengan menyediakan bekalan makanan semasa waktu rehat sepanjang bulan Ramadan.

Seorang penduduk Uighur yang enggan dikenali berkata, restoran-restoran di kawasan yang mempunyai ramai penduduk Islam juga diarah menjalankan perniagaan walaupun ketika hari siang. "Orang ramai juga sukar memasuki masjid untuk bersembahyang. Mereka perlu menunjukkan kad pengenalan diri dan mendaftar jika ingin masuk ke masjid," katanya. Sehari sebelum Ramadan, seramai 18 maut dan 31 yang lain cedera dalam dua pertempuran etnik terbaru di Xinjiang, dua tahun selepas insiden berdarah di wilayah ini mengakibatkan 200 maut sementara 1,700 yang lain cedera. Xinjiang dicemari pergolakan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, melibatkan pertempuran antara etnik Uighur dengan kumpulan majoriti China Han di ibu negara, Urumqi pada Julai 2009. – Agensi (Sumber : Utusan Online, 08/08/2011

" Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman. Adakah kamu hendak mengadakan alasan yang terang nyata bagi Allah untuk (menyeksa) kamu?” (An- Nissa :144)

Di kala segelintir umat Islam Malaysia ditangkap kerana berjudi dan tidak berpuasa di bulan Ramadhan, lain pula yang berlaku di China. Umat Islam dipaksa untuk tidak berpuasa dan sekiranya mereka didapati berpuasa, perbuatan mereka itu dikategorikan sebagai suatu “jenayah” oleh negara. Di Xinjiang, jumlah penduduk Islam di sana adalah sekitar 48% daripada penduduk di daerah tersebut. Hubungan diplomatik antara umat Islam dengan kerajaan China telah bermula sejak zaman Khulafa Ar Rasyidin iaitu di zaman Khalifah Uthman bin Affan. Pada waktu itu, beliau telah mengutuskan Saad bin Abi Waqqash untuk membangun hubungan dengan China dengan misi dakwah menyebarkan Islam di China. Sambutan yang diberikan oleh Kerajaan Dinasti Tang masa itu sangat baik, malah kerajaan telah mengarahkan agar sebuah masjid dibina di Bandar Guanzgzhou sebagai tanda persahabatan antara Kerajaan Dinasti Tang dengan Daulah Islam. Malah masjid ini masih berdiri utuh sehingga ke hari ni dan dikenali sebagai masjid Huaisheng. Pelayanan buruk terhadap umat Islam di China bermula sejak Dinasti Qing. Umat Islam ditekan serta hak mereka untuk mengamalkan kewajiban yang dituntut oleh Islam dihalang. Selain itu, aktiviti di masjid sentiasa dipantau dan aktiviti- aktiviti keagamaan diharamkan. Malah umat Islam telah dihalang untuk menunaikan haji di Mekah. Sekitar tahun 1855-1877, pemerintah Dinasti Qing telah membunuh sekitar 7 juta umat Islam di China.

Walaupun Negara China sudah mula berlembut kepada ideologi Kapitalis semenjak menganggotai WTO pada tahun 2001, namun mereka masih bersikap keras terhadap umat Islam. Mereka sedar bahawa Islam merupakan suatu ancaman kepada ideologi yang mereka anuti. Sehingga saat ini, tidak kedengaran suara-suara bantahan daripada mana-mana pertubuhan hak asasi manusia atau seumpamanya. Mereka lebih banyak mendiamkan diri. Padahal, menurut kebiasaan mereka pasti akan menyuarakan bantahan sekiranya terdapat mana-mana pihak yang menindas hak kebebasan individu. Ini bukanlah bermakna kaum muslimin harus bergantung kepada pertubuhan sedemikian. Apa yang jelas, tidak kira di mana kaum muslimin ditindas, tiada pihak yang benar-benar akan tampil membela.

Sekiranya umat Islam ada Seorang Pembela sebagaimana yang dilakukan oleh para Khalifah sebelum ini, pastinya tindakan biadap yang dilakukan oleh pemerintah China pada masa ini akan dibalas dengan seruan jihad oleh Khalifah. (Sumber : My Khalifah)

Sempena malam yang mulia dan di bulan Ramadan yang penuh keberkatan ini, ayuh mari kita menadah tangan memohon kepada Allah agar diberi kekuatan kepada saudara semuslim kita di China terutamanya di Urumqi, Xinjiang, teguhkan iman dan aqidah mereka dari terus digoncang oleh pemimpin Negara China laknatullah. Amin.

Sila baca beberapa link mengenai nasib masyarakat Uighur ini.

http://muxlim.com/blogs

http://wup-forum.com/viewtopic

http://www.worldbulletin.net

1 comments:

Melayu Raya said...

Hebat!! mana OIC? oh I See kot?? Itulah nasib org Islam masih mengharapkan bantuan org org kafir laknatullah.

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company