Friday, March 2, 2012

Program Munajat Olimpik 2012 : Jangan Biarkan Kepala otak Bercelaru



Dengan nama Allah dan segala pujian bagi-Nya. Selamat dan kesejahteraan buat Baginda Rasulullah dan juga para sahabat Rasulullah dan pengikutnya

Rasulullah SAW. Sabda baginda SAW (yang bermaksud):
“Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya. Jika tidak mampu, hendaklah dengan lisannya (mulutnya). Jika tidak mampu, hendaklah dengan hatinya (iaitu membenci kemungkaran yang berlaku) dan itulah selemah-lemah iman” (Hadis riwayat Muslim).


Firman Allah yang bermaksud :
"Orang-orang Yahudi dari Bani Israel telah dilaknat (di dalam Kitab-kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Nabi Isa ibni Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu bersikap menceroboh (hak-hak Allah). Mereka sentiasa tidak melarang (sesama sendiri) dari perbuatan mungkar (derhaka kepada Allah) yang dilakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka telah lakukan". (Al Maidah:78-79).


Semasa memandu dalam perjalanan pulang, saya terdengar satu berita ringkas :Satu program “Munajat Olimpik 2012″ akan diadakan di 10 buah masjid terpilih di seluruh negara bulan depan bagi memohon kejayaan buat skuad negara meraih pingat emas Olimpik pertama. Antara percaya dengan tidak, betulkah apa yang saya dengar nie. Tak ada benda lain ka yang MSN (Majlis Sukan Negara) nak fikir dan buat.

Jangan campur adukkan soal ibadah dengan perkara-perkara mungkar. Sukan itu tidak haram, kerana Islam juga menggalakkan umatnya beriadah. Tapi yang mungkar dan haramnya ialah bila acara sukan disertai oleh golongan lelaki dan wanita yang pergaulan tiada batasnya. Bukan sahaja dari segi hubungan, malahan yang lebih dahsyat ialah dari segi pakaian yang dikenakan oleh para peserta, apatah lagi dalam sukan berprestij seperti sukan olimpik.

Yang peserta wanita terutama acara olahraga, pakaiannya, masyallah seperti separuh bogel. Nak kata seluar pendek pun bukan, nak kata seluar dalam pun bukan. Bila adanya unsur-unsur ini apakah perlu kita masih mengatakan ia halal. Apatahlagi kita atur pula program untuk bermunajat kepada Allah semata-mata untuk kejayaan emas dalam sukan yang sudah sedia maklum, penuh dengan kemungkaran dan maksiat ini?. Kalau tak tahu, tanya kepada mereka yang berilmu. Jangan main sedap hati dan perasaan. Jangan main-main soal ibadah.

“Patutkah terhadap Allah dan ayat-ayat-Nya serta Rasul-Nya kamu memperolok-olok dan mengejek?” Janganlah kamu berdalih (dengan alasan-alasan yang dusta), kerana sesungguhnya kamu telah kufur sesudah kamu beriman.
[al-Taubah :65-66]


Sudahlah umat Islam dinegara ini bercelaru kerana didatangi dengan pelbagai masalah keruntuhan aqidah, akhlak dan isu moral. Kini pihak MSN cuba menganjurkan program yang bodoh dan bebal ini. Kenapa tak diadakan program bermunajat untuk satukan hati umat-umat Islam di Malaysia yang kini dok bertelagah sesama sendiri. Kanapa MSN tak adakan program bermunajat menghadapi kejatuhan moral muda mudi Islam. Itu yang sepatutnya dan yang terbaikk. Adakan program gerak gempur dan munajat bukan saja kat sepuluh masjid malah di semua masjid untuk satukan semula umat-umat Islam dan memohon pertolongan Allah menangani masalah sosial di negara ini . Bukan anjur program yang bercelaru dan tak masuk akal sebegini.

Kepada alim ulama , bijak pandai dan tok mufti (juga bekas tok mufti), program ini perlu disekat. Nasihat dan teguran perlu diberi oleh mereka yang berilmu ini untuk memastikan program ini tidak dilaksanakan. Kita tak mahu otak umat Islam terus bercelaru. Jangan duduk diam macam tongkoi. Angguk-angguk, iya-iya dan geleng-geleng sahaja. Tegur walaupun ianya pahit. Ingat! Kita akan dipersoalkan di mahkamah Allah nanti tentang apa peranan kita bila timbul sesuatu yang boleh merosakkan agama dan ummah.

“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan kepada manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah…” (Ali-Imran :110)

Sabda rasulullah S.A.W “Demi jiwaku yang berada di dalam genggamanNya, hendaklah kamu menyuruh kepada yang makruf dan mencegah kemungkaran. Atau jika tidak, Allah akan menurunkan azab ke atas kamu semua, kemudian kamu berdoa kepadaNya, maka doa kamu tidak dikabulkan.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Semoga Allah terus memberi kekuatan iman dan Islam kepada kita. Amin

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company