Monday, October 4, 2010

Bila Kita Diuji


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya

DIA lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat); (al-Mulk:2)

“Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan shalat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah: 153)
Nabi bersabda : Ertinya : Sesungguhnya besarnya balasan baik adalah dengan besarnya ujian dan bala (tahap ganjaran adalah setimpal dengan tahap kesukaran mihna’), dan Allah s.w.t apabila kasihkan satu kaum lalu akan didatangkan baginya ujian, sesiapa yang mampu redha maka ia beroleh redha Allah dan barangsiapa yang engkar , maka akan beroleh azab Allah.” ( Riwayat At-Tirmizi, 4/601)


Kata orang “Hidup ini penuh dengan keindahan.” Namun apabila datang kesukaran dan kesempitan dalam hidup segalanya pasti berubah. Bila keadaan ini berlaku, hanya mereka yang percaya kepada qada’ dan qadar Allahdan disulami dengan kesabaran sahaja yang mampu mengharunginya.

Ini yang berlaku keatas salah seorang sahabat saya baru-baru ini. Warna-warna keindahan dalam keluarganya tiba-tiba bertukar menjadi warna-warna suram. Kisahnya bermula apabila sebelum kedatangan Ramadhan al Mubarak, isteri sahabat saya tiba-tiba jatuh pengsan dan tidak sedarkan diri. Walaupun dikejutkan oleh anak-anak dan jiran-jiran namun tiada sebarang tindak balas.

Kebetulan sahabat saya bertugas di luar kawasan. Jiran sahabat saya mengambil keputusan menghantar mangsa ke hospital . Setelah tiba di hospital dan pemeriksaan dilakukan, mendapati kadar tekanan darah tinggi isteri sahabat saya terlalu tinggi hingga menyebabkan saluran darah di bahagian kepalanya pecah. Pendarahan otak berlaku dan pembedahan segera perlu dilakukan. Menunggu sahabat saya pulang dalam jarak hampir 500KM untuk menandatangani persetujuan pembedahan merupakan detik-detik getir .

Setelah tiba hampir lewat malam, akhirnya isteri sahabat saya memasuki dewan pembedahan. Doktor dan jururawat berusaha mengeluarkan semua darah yang sudah memasuki bahagian otak. Alhamdulillah dengan izin Allah, pembedahan berjaya dilakukan. Namun suasana keceriaan dalam keluarga sahabat saya tidak seperti dulunya.

“Dan bersabarlah kamu, karena sesungguhnya Allah itu beserta orang-orang yang sabar.” (Al-Anfal: 46)

“Sungguh menakjubkan perkara orang yang beriman, karena segala perkaranya adalah baik. Jika ia mendapatkan kenikmatan, ia bersyukur karena (ia mengatahui) bahwa hal tersebut adalah memang baik baginya. Dan jika ia tertimpa musibah atau kesulitan, ia bersabar karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut adalah baik baginya.” (HR. Muslim)

Doktor memberitahu sahabat saya, peluang isterinya untuk kembali normal adalah sukar. Maksudnya , isteri sahabat saya akan hilang perseimbangan dan pertimbangan hidup dalam banyak hal. Ingatannya banyak yang akan hilang. Dia akanbersikap seperti keanak-anakkan.

Ternyata kehidupan keluarga sahabat saya berubah dalamsekelip mata. Inilah dugaan dan ketentuan Allah yang semua insan perlu sentiasa bersedia menghadapi apa jua kemungkinan dalam hidup ini. Bayangkan si isteri yang kelmarinnya bergurau senda dan bermesra dengan si suami dan anak-anak. Isteri yang selama ini membereskan segala hal-hal rumahtangga. Isteri yang menyediakan makan minum suami dan anak-anak. Isteri yang menjadi teman bersembang dan meluahkan perasaan. Tiba-tiba dia menjadi manusia yang lupa semua itu dalam sekelip mata. Dia bagaikan manusia asing dalam dunia kehidupan kita.

Maka inila ujian yang perlu ditanggung oleh sahabat saya. Berapa berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Bermulalah episod baru dalam kehidupan sahabat saya. Jika selama ini makan, pakai dan urusan rumahtangga dikelolakan oleh si isteri, kini sahabat saya menghadapi semua itu dengan penuh kesabaran.

“Dan orang-orang yang sabar dalam musibah, penderitaan dan dalam peperangan mereka itulah orang-orang yang benar imannya, dan mereka itulah orang-orang yang bertakwa” (. Al-Baqarah : 177)

Dalam keadaan begini, selain bermunajat dan memohon kepada Allah, sokongan daripada para sahabat dan saudara mara amatlah perlu. Inilah kekuatan semangat yang diperlukan oleh sahabat saya untuk meneruskan kehidupannya menghadapi hari-hari mendatang. Sahabat saya melalui hari-hari sukar ini dengan sabar, tabah dan tenang. Sesekali apabila bercerita mengenai penderitaannya, genangan air mata kelihatan memenuhi kelopak matanya. Apa tidaknya, sukar menerima hakikat, orang tersayang yang selalu bermesra dan cergas melakukan kerja-kerja rumahtangga kini bagaikan seorang bayi yang lahir semula yang perlu dibelai dan sesekali menjadi keliru serta tidak mengerti akan kehidupan barunya.

Maka saya tertanya-tanya, hari ini dia diuji, kita pula bila dan bagaimana? wallahualam bissawab.

Semoga Allah Ta’ala sentiasa memberi kekuatan rohani dan jasmani kepada sahabat saya untuk terus sabar dan tenang menghadapi apa jua kemungkinan. Berdoalah kita agar isterinya sembuh dan kembali semula sepert i hari-hari yang berlalu. Dengan izin dan kekuasaan Allah, tiada apa yang mustahil dalam kehidupan ini.

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company