Wednesday, December 15, 2010

Selamat Pagi : Mensyukuri Nikmat Allah



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya

Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari mengingatiku, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta. (Toha:124)

Arghh..hh kita mengeliat panjang setiapkali bangun tidur. Sedapnya tidur apatah lagi bila dibuai dengan mimpi-mimpi indah. Melihat jam loceng, “Eh..masih awal lagi, baru pukul 7.00 pagi. Hari ni kan cuti…boleh sambung tidur lagi!”
Episod kisah di atas merupakan sebahagian rutin kehidupan manusia tidak kira samada dia seorang lelaki atau perempuan, tua atau muda, kaya atau miskin, sempurna atau sebaliknya. Kita merenung diri kita, apakah kita termasuk dalam golongan manusia berfikiran seperti di atas. Jika “ya” atau kadang kala “ya” maka malang sungguh kehidupan kita ini. Jika “tidak” maka bersyukurlah kita kerana kita merupakan antara golongan yang tahu mensyukuri akan nikmat Allah.

Adalah malang bagi kita jika setiap kali membuka mata dari lena yang panjang kita tidak pernah terfikir untuk bersyukur kerana Allah masih saying dan memberi kesempatan untuk kita mengharungi kehidupan di dunia ini lagi. Berapa ramai yang pada malamnya masih bernafas tetapi keesokkan paginya sudah menjadi tubuh kaku tidak bernyawa. Apakah susah untuk kita melafazkan sekurang-kurangnya Allahamdulillah kerana kita masih dihidupkan semula dari suatu kematian kecil iaitu tidur.

Berapa ramai yang setiap bangun dari tidur, terfikir bahawa sebentar nanti kita mempunyai tanggungjawab yang besar sebagai hamba kepada Pencipta (Allah) iaitu menunaikan solat subuh. Atau berapa ramai yang bila bangun lewat di saat hampir terbitnya fajar matahari, berasa kesal, terkilan dan bersalah kerana lewat menunaikan tanggugjawab kepada Allah Ta’ala. Jika semua perasaan ini ada pada kita, maka bersyukurlah kerana kita masih lagi tergolong dalam golongan manusia yang tahu mensyukuri nikmat dan rahmat Allah. Jika tidak, adalah malang sekali bagi kita manusia kerdil yang tidak punya sedikitpun rasa bersalah. Menikmati nikmat dan rahmat Allah tapi tidak tahu bersyukur dan berterima kasih kepada Sang Pencipta iaitu Allah Ta’ala.

Jika kamu bersyukur pasti akan Kutambah (nikmat-Ku)untukmu, dan bila kamu kufur, maka sesungguhnya siksa-Ku amat pedih.
(Surah Ibrahim :7)


Allah Ta’ala tidak memerlukan rasa dan lafaz syukur kita. Kerana Allah itu Maha Hebat, Maha Perkasa dan segala-galanya oleh itu Allah tidak perlukan semua itu tetapi kitalah sebagai hambanya yang perlu sedar bahawa setiap detik dan saat kehidupan ini adalah anugerah daripada NYA. Dalam ruangan ini saya hanya menterjemahkan satu daripada jutaan nikmat Allah kepada kita sebagai penghuni alam iaitu nikmat nafas yang masih dikurnia Allah setelah bangun dari tidur yang panjang . Kalau nak dihitung nikmat dan rahmat Allah kepada kita, maka tak akan terhitung oleh kita. Tapi malangnya, berapa yang yang tahu untuk bersyukur, kalau tidak masakan pada waktu subuh yang bersolat di masjid dan surau lebih banyak tiang daripada makmumnya. Masyaallah ..tabarakallah.

Tidakkah engkau melihat (dan merasa ajaib) terhadap orang-orang kafir yang telah menukar kesyukuran nikmat Allah dengan kekufuran, dan yang telah menempatkan kaum mereka dalam kebinasaan?
(Iaitu) neraka Jahannam yang mereka akan menderita bakarannya; dan (ingatlah), seburuk-buruk tempat tetap ialah neraka Jahannam.
(Surah Ibrahim : 28-29)


Dan (sebenarnya) sesiapa yang bersyukur maka faedah syukurnya itu hanyalah terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang tidak bersyukur (maka tidaklah menjadi hal kepada Allah), kerana sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya, lagi Maha Pemurah”. (Surah An-Naml:40)

Kita mulakan langkah awal kita dengan mengucapkan rasa syukur seawal bangunnya kita dari tidur. Dan rasa kesyukuran itu kemudiannya kita terjemahkan dalam setiap detik kehidupan kita seharian agar kita tidak digolongkan dalam manusia yang lalai. Kepada anak-anak yang sedang bercuti sekolah atau cuti semester, jangan biarkan rasa malas membelenggu diri. Kalau malamnya kita boleh berjaga sehingga lewat malam duduk di hadapan computer, apakah kita tidak rasa bersalah pada Allah kerana membiarkan keesokkan paginya tanpa bangun bersujud mengadap NYA.

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company