Thursday, June 17, 2010

Sampai Syurga : Kasihkan Ayah Dan Ibu



Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
Segala Puji Bagi Allah, yang mengampuni dosa, menerima taubat, azab-Nya keras sekali lagi berkekalan, tiada Tuhan melainlan Allah dan kepada-Nya tempat kita kembali. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w serta ke atas ahli keluarga baginda,para sahabat dan para pengikutnya yang mengasihani baginda hingga ke hari kiamat.


Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya beserta dengan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan. Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu)”.
(Al-Ahqaf :15)


Dari Abdullah bin Mas'ud katanya," Aku bertanya kepada Rasullullah S.A.W tentang amal-amal yg paling utama dan dicintai Allah? Rasullullah S.A.W menjawab, : Pertama solat pada waktu (dalam riwayat lain disebutkan solat di awal waktunya), kedua-dua berbakti kpd kedua orang tua, ketiga jihad di jalan ALLAH "
[Hadith Riwayat al-Bukhari I/134, Muslim No.85, Fathul baari 2 / 9]


Baru-baru ini saya menerima e-mail daripada rakan setugas yang sememangnya selalu mengirim e-mail yan g memaparkan kisah-kisah tauladan dan kemasyarakatan. Salah satu e-mail yang saya rasa begitu menyentuh hati saya ialah mengenai kisah pengorbanan ayah dan ibu kepada anak-anak. Di muatkan dalam e-mail tersebut bagaimana pula anak-anak-anak dapat membalas jasa ayah dan ibu yang telah memelihara mereka selama ini. Dalam beberapa kisah yang panjang itu saya tertarik dengan satu kisah untuk dimuatkan dalam ruangan ini untuk dikongsi dan dijadikan renungan bersama.

Ayah dan ibu kita telah menjaga kita mulai dari dalam kandungan dengan beban yang penuh kepayahan. Demikian juga ketika melahirkan, ibu kita mempertaruhkan jiwa antara hidup dan mati. Ketika kita lahir, ibu lah yg menyusui kita kemudian membersihkan kotoran kita. Semua dilakukan oleh ibu kita, bukan oleh orang lain. Ibu kita selalu menemani ketika kita terjaga dan menangis baik di pagi, siang atau malam hari. Apabila kita sakit tidak ada yang akan menangis kecuali ibu kita. Sementara ayah kita juga berusaha agar kita akan sembuh dengan berdoa dan membawa kita ke klinik atau rumah sakit. Sehingga kalau ditawarkan antara hidup dan mati, ibu kita akan memilih mati agar kita tetap hidup. Itulah jasa seorang ibu terhadap anaknya.
Jika ayah dan ibu sanggup berkorban apa jua kepada kita hinggalah ke saat akhir hayatnya, apakah pula tanggungjawab kita sebagai anak-anak tidak bolehkah membalas segala jasanya pada waktu saat akhir hayat mereka?

Saya muatkan di sini sebahagian e-mail yang dikirim oleh sahabat saya :
Apa yang paling utama dalam memberikan khidmat terakhir kpd ibu ayah ialah MEMANDIKAN JENAZAHNYA, MENGKAPANKAN TUBUH MULIANYA, MENYEMBAHYANGKAN JENAZAH NYA DAN MENGKEBUMIKAN JENAZAHNYA. Lakukandengan tangan2 kita sebagai anak2. Lakukan sahabat, lakukannya jika ditakdirkan ibu ayah kita meninggal dunia.
Saya menangis apabila ada sahabat saya menceritakan bagaimana ibu kepada Tuan Guru Dr Harun Din meninggal dunia. Bacalah sahabat pengalaman Dr Harun Din dan keluarganya.

Jiran kepada ibu Dr Harun Din menziarah ibunya pada waktu petang selepas asar. Beliau memberi salam tetapi tak menyahut salamnya. Beberapa kali salam diberikan tapi tak ada jawapan. Maka jirannya itupun mencari ibu Dr Harun Din, akhirnya terlihat ibunya sedangsujud dalam solat, lalu jiran ini balik ke rumah dahulu. Beberapa minit kemudian, datang semula berjumpa ibu DR HARUN DIN, dilihatnya masih sujud. Firasat jirannya, ini ada yang tak kena. Lalu masuk ke rumah untnk melihat dari dekat ibu Dr Harun Din. Rupa-rupanya, ibu Dr Harun Din telah kembali kerahmatullah dalam masa ibunya sujud menghadap Allah. Ya Allahmulianya kematian ibu Dr Harun Din. Perkara yang paling indah yang dilakukan keluarga Dr Harun Din ialah,menyempurnakan dengan tangan-tangan anak-anak jenazah ibunya. Mandikan ibu, kapan ibu, sembahyangkan ibu dan kebumikan tanpa diusik orang lain ke atas tubuh ibunya. Ada jiran-jiran yang ingin melakukannya tetapi ditolak oleh Dato, Harun Din, Ustaz Dato’Hasan Din dan Ustaz Ishak Din dengan kata-kata, "BERILAH SAYA SEKELUARGA PELUANG MEMBUAT KHIDMAT YG TERAKHIR UTK IBU".

Ketika kata-kata itu diberikan, seluruh masyarakat yang hadir melinangkan air mata kerana tawaaduk dan alimnya anak-anak ibu itu. Paling menyayatkan hati masyarakat adalah apabila ketiga-tiga adik beradik ini iaitu Dato, Harun Din, Ustaz Dato’Hasan Din dan Ustaz Ishak Din turun sendiri ke lubang lahad mengebumikan jenazah ibunya. Ada beberapa orang yang hadir, memohon dan berkata,"Wahai Tuan Guru, biarlah kami buat semuanya ini untuk menurunkan jenazah ibu Tuan Guru."
Permintaan ini ditolak oleh Dr Harun Din dengan kata-kata yang sama seperti awalnya ,"Berilah kami adik beradik peluang mengebumikan jenazah ibuini kali terakhir".
Seluruh yan g hadir di kuburan ketika itu,mencurahkan airmata di atas akhlak anak-anak ibu yang diasuh hingga se"alim" sedemikian. Peristiwa ini disempurnakan hingga selesai.

HEBAT IBU ini membina akhlak dan keilmuan anak-anak mereka, maka tidak hairanlah kita semua bahawa Dr Harun Din , Ustaz Hasan Din dan Ustaz Ishak Din memang disegani oelh kawan dan lawan di Bumi Malaysia ini kerana "AKHLAK"nya yang mulia dan ALIM nya mereka.Terus terang sahabat, ketika saya mendengar cerita ini, air matasaya melinang apabila tergambar ketika saya dan 11 orang adik beradik menguruskan jenazah ibu bersama Feb 2009 yang lalu. YaAllah, rahmatilah ibu kami semua. Rahmatilah mereka dan Ampunkanlah kami.

Demikian berakhir email daripada rakan saya. Paparan ini bukan sekadar bacaan sahaja tetapi ia meminta kita agar sentiasa bermuhasabah dan merenung diri agar kita tergolong di kalangan anak-anak yang soleh. Kepada ibu saya yang tercinta, ketahuilah setelah cinta saya kepada ALLAH, Kasih saya kepada Rasulullah S.A.W, sayang saya kepada ibu tiada penghujungnya walaupun ibu jauh di mata namun sentiasa tetap segar dalam hati dan sanubari.

Semoga Allah mengampuni segala dosa-dosa ayah dan ibu. Amin

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company