Tuesday, June 29, 2010

Rasulullah S.A.W dan Sebiji Limau




Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya.

"Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad)mempunyai akhlak yang amat mulia."
(Al-Qalam:4)


Akhlak berasal daripada perkataan (al-akhlaaku) iaitu kata jama daripada perkataan (al-khuluqu) bererti tabiat,kelakuan, perangai, tingkahlaku, matuah, adat kebiasaan, malah ia juga bereti agama itu sendiriKali ini saya bawakan suatu kisah tentang kemuliaan akhlak Rasulullah S.A.W untuk kita renungi bersama. Kita ingin jadikan Rasulluhan sebagai Qudwah Hasanah bukan sahaja untuk diri kita tapi untuk masyarakat di sekeliling kita. Hari ini persoalan keruntuhan akhlak ummah semakin hari menjadi bagaikan kudis yang merebak memusnahkan jiwa dan hati manusia.

"Suatu hari Rasulullah SAW didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk baginda. Cantik sungguh buahnya.Siapa yang melihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Rasulullah SAW seulas demi seulas dengan tersenyum. Biasanya Rasulullah SAW akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah SAW terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah SAW itu. Lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah SAW menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kamu turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kamu yang akan mengenyetkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab tu saya habiskan semuanya. "Begitulah akhlak Rasulullah SAW. Baginda tidak akan memperkecil-kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, dan dari orang bukan Islam pula. Wanita kafir itu pulang dengan hati yang kecewa. Mengapa? Sebenarnya dia bertujuan ingin mempermain- mainkan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dengan hadiah limau masam itu. Malangnya tidak berjaya. rancangannya di'tewas'kan oleh akhlak mulia Rasulullah SAW.

Bagaimana dengan akhlak kita? Saya lontarkan soalan ini pada diri saya sendiri. Dapatkah kita mencontohi semulia akhlak Rasulullah S.A.W apatah lagi di zaman yang penuh kerosakkan dan fitnah ini. Masalah keruntuhan akhlak bukan sahaja menyerang golongan muda, malahan golongan yang sudah berusia turut mengidap penyakit ini. Permasalahan akhlak yang rosak bukan sahaja melanda golongan yang tiada berilmu, namun ia turut merebak ke dalam jiwa dan hati para ilmuwan, politikus dan juga golongan ulamak. Nilai-nilai kemanusiaan, kebaikan telah dan sedang tergugat.


Rasulullah s.a.w. telah bersabda :
“Sesungguhnya orang yang sangat dicintai dan sangat dekat kedudukannya kepadaku pada hari akhirat ialah orang Islam yang paling baik akhlaknya dan sesungguhnya orang paling dibenci di kalangan kamu di sisiku dan yang paling jauh dariku di akhirat ialah orang yang buruk akhlaknya”
(Riwayat Imam Ahmad)


Imam Ghazali mengatakan: akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian. Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syara dan aqal, perbuatan itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk.

Kata seorang penyair Mesir Syauki Bik "Suatu bangsa sangat ditentukan oleh kualiti akhlaknya jika akhlak sudah rosak maka hancurlah bangsa tersebut. "

Akhlak memainkan peranan penting dalam membentuk peribadi manusia. Malangnya hari ini ada manusia dari segi Hablun Minallahnya cukup baik dan cantik tapi malangnya Hablun Minannasnya (hubungan dengan sesama manusia) teruk, rosak dan paling membimbangkan penuh dengan sifat kesombongan. Ibadatnya rajin, ke surau atau mesjid rajin tapi bila berjumpa dengan orang atau masyarakat jangan katakan nak tegur, senyumpun belum tentu. Begitu juga jika Hablun Minannasnya bagus tapi malangnya Hablun Minallah (hubungan dengan Allah) berkala-kala, teruk dan paling merisaukan jika tak ada langsung.

Akhlak kepada Allah SWT dgn cara mencintai - Nya mensyukuri nikmat - Nya malu kepada - Nya utk berbuat maksiat selalu bertaubat bertawakkal takut akan segala azab - Nya dan sentiasa berharap akan rahmat - Nya .

Akhlak kepada Rasulullah SAW dgn cara beradab dan menghormatinya mentaati dan mencintai baginda. Berazam menjadiu umatnya yang terbaik dalam segala aspek kehidupan. Memperbanyak menyebut nama baginda S.A.W, menerima semua ajaran baginda, menghidupkan sunnah – sunnah baginda dan mencintai baginda melebihi daripada diri kita sendiri anak –anak dan ibu bapa kita

Akhlak terhadap Al- Qur `an dgn cara membacanya dgn khusyuk tartil dan sesempurna mungkin sambil memahaminya maknanya dan mengamalkannya dalam kehidupan riil .

Akhlak kepada makhluk Allah SWT bermula dengan diri sendiri ,ibu bapa, golongan ulamak dan berilmu, orang tua kerabat handai taulan, tetangga dan sesama mukmin sesuai dgn tuntunan Islam . Meyayangi mereka atas dasar persaudaraan Islam. Bertegur sapa dan saling mengucapkan salam dan sering berdoa atas kesejahteraan mereka.

Akhlak kepada orang kafir dgn cara membenci kekufuran mereka tetapi tetap berbuat adil kepada mereka , memaafkan mereka selagi perbuatan mereka tidak menghina Allah, Rasul dan agama dan berbuat baik kepada mereka secara manusiawi selama hal itu tidak bertentangan dgn syariat Islam dan sentiasa berdoa dan berkeinginan mengajak mereka kepada Islam .

Akhlak terhadap makhluk lain termasuk kepada menyayangi binatang dan alam sebagai sebahagian daripada makhluk Allah

Sayyidatina ‘Aisyah r.a. pernah ditanya mengenai akhlak Rasulullah SAW, maka dijawabnya:
“Bahawa akhlaknya (Rasulullah SAW) adalah al-Quran.”

Firman Allah yang bermaksud :"Sesungguhnya sejahat-jahat makhluk yang melata, pada sisi (hukum dan ketetapan) Allah, ialah orang-orang yang pekak lagi bisu, yang tidak mahu memahami sesuatupun (dengan akal fikirannya).
(Al-Anfal:22)


Semoga Allah sentiasa melindungi kita dari segala pekerti dan perbuatan keji . Amin

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company