Saturday, June 5, 2010

Empat Golongan di Akhirat



Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya.

"Setiap kali dilemparkan ke dalamnya sekumpulan (orang-orang yang kafir), penjaga-penjaga (neraka itu) bertanya kepada mereka: "Apakah belum pernah datang kepada kamu (di dunia) seorang pemberi peringatan? Mereka menjawab: "Benar ada", sesungguhnya telah datang kepada kami seorang Rasul pemberi amaran, lalu kami mendustakan (nya)"
(QS. Al-Mulk: 8-9)


Kita kini sudah berada di pertengahan Jamadilakhir, maknanya selepas ini akan munculnya bulan Rejab. Begitu cepatnya putaran masa berlalu, namun bila dihitung ternyata kita seolah-olah masih di takah lama. Kalau adapun perubahan terlalu sedikit tidak sepantas putaran masa berjalan. Bimbang di hati takut kalau-kalau kita termasuk antara golongan yang rugi.

"Demi Masa!
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian .Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."
(Al-'Asr,)


Sebenarnya kehidupan ini tidak boleh dihitung pada bilangan usia tetapi perlu dilihat sejauhmana kita berjaya mendekatkan diri dengan Allah Ta’ala. Kehidupan ini bukan bergantung kepada berapa lama sudah kita menghuni dunia yang fana ini tetapi sebesar mana pengorbanan yang telah kita curahkan untuk perjuangan Islam supaya dapat kita dinilai di hadapan Allah. Apalah gunanya kalau berumur panjang menongkat dunia sedangkan amalannya di sisi Allah tiada walaupun sebesar huma.

Kita lihat hari ini betapa umat manusia disibukkan dengan kehidupan di dunia sehingga mereka terlupa adanya hari perhitungan di akhirat nanti. Bersungguh-sungguh mereka melaksanakan setiap agenda keduniaan tapi bila untuk ukhrawi ternyata bagai melepaskan batuk di tangga. Adalah amat malang sekali jika untuk akhirat yang kekal abadi, kita tidak melakukan segala ibadah dan suruhan Allah dengan sepenuh keyakinan dan ketakwaan. Minda, jiwa dan hati kita dikelabui oleh perlumbaan mencari kenikmatan dunia walaupun kadangkala kita tahu bahawa kehidupan di dunia ini hanya sementara sahaja. Ternyata kita tewas dengan hasutan iblis laknatullah dan konco-konconya. Lalu timbul persoalannya, apakah persediaan yang kita buat untuk menghadapi Hari Perhitungan di hadapan ALLAH nanti?

Imam Al Ghazali dalam Kitab Ihya’ Ulumiddin mencatatkan bahawa pada hari akhirat nanti manusia akan dibahagikan kepada empat golongan:

1. Mereka yang binasa : Orang yang putus harap mendapatkan rahmat Allah. Golongan ini adalah orang yang menentang dan ingkar pada perintah Allah. Menjadikan dunia sebagai matlamat , mendustakan Allahndan rasul-rasulNya dan mendustakan kitab-kitab Allah. Hati mereka sudah mati.

2. Orang Yang Diseksa : Golongan ini asalnya mempunyai iman dalam diri tetapi cuai dan lali dalam menjalankan tuntutan iman. Mereka dalam kumpulan ini mengambil hawa nafsu sebagai tuhan. Mereka bertauhid dengan lidah tapi tidak sebenar-benarnya.
"Katakan, yang menurunkan itu ialah Allah. Dan biarkan mereka bermain dengan cakap-cakap kosongnya.” (Al-An’am :91)

Mereka ini akan dihumban ke dalam neraka dan berat azabnya dikenakan berdasarkan berat keburukan dan dosa yang dilakukan. Namun mereka ini akan dikeluarkan dari neraka tetapi bergantung pada banyaknya kejahatan yang dilakukan.

“Pada hari ini setiap diri menerima pembalasannya berdasarkan apa yang ia lakukan”
(Al-Mukmin : 17)


3. Orang-orang yang terlepas
: Menurut Imam Al Ghazali, mereka ini mereka ini tidak tergolong dalam orang yang bahagia atau orang yang menang. Mereka ini tidak membuat amal bakti sehingga menjadi sebab ditanggalkan azab tetapi tidak pula membuat kecuaian sehingga menjadi sebab untuk diazabkan. Orang gila, anak kecil orang kafir, orang terencat akal dan orang yang tidak sampai seruan dakwah dari mana-mana negeri. Mereka tidak mempunyai makrifat, tidak juga mengingkari , tidak mentaati dan tidak menderhaka.


4. Tingkat Orang Yang Benar : Golongan ini adalah orang-orang yang arif yang mempunyai makrifat dan dikenali sebagai muqarrabin dan as-sabiqun. Golongan dalam kumpulan ini adalah orang yang selalu hampir kepada Allah. Sentiasa taat dan patuh pada perintah Allah.

Di manakah kedudukan kita jika dibandingkan dengan amalan kita yang secebis cuma? Saya tertanya-tanya ke dalam diri sendiri. Rasa takut dan taubat perlu ada agar kita sentiasa menjadi hamba Allah yang sentiasa patuh serta bersyukur atas nikmat dan rahmat-NYA

Rujukan

Imam Al Ghazali : Ihya'Ulumiddin

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company