Sunday, November 7, 2010

Antara Letusan Merapi dan Banjir Besar : Ujian Dari Allah


Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta

“Dan apa saja nikmat yang ada pada kalian, maka dari Allah lah (datangnya), dan bila kamu ditimpa kemudharatan, maka hanya kepada-Nya lah kamu meminta pertolongan.” (An-Nahl:53)


Berita penderitaan saudara kita di Indonesia akibat gempa bumi berukuran 7.7 skala Richter yang akhirnya mengundang bencana tsunami yang melanda Kepulauan Mentawai begitu menyedihkan. Seolah-olah episod Tsunami melanda Kepulauan Acheh yang baru saja hendak reda bahangnya kini kembali menghantui sebahagian besar penduduk Indonesia. Belum pun sempat hendak menarik nafas , keesokkannya pula terjadi letusan Gunung Merapi di Balerante, Jawa Tengah yang menyemburkan lahar panas dan menurunkan hujan abu volkanik bersuhu 600 darjah Celsius yang bisa memanggang dan mencairkan apa jua hal benda yang dilintasinya. Innalillahiwainnailahirojiun...

Inilah episod demi episod malang yang melanda saudara kita di indonesia yang turut sama meruntun jiwa dan perasaan kita sebagai saudara serumpun dan seIslam di Malaysia. Biarpun beberapa suara nakal dari pemimpin politik dan NGO Indonesia sedikit masa lalu giat berkempen hendak mengganyang dan menghalau penduduk Malaysia dari Indonesia, namun sebagai orang Islam yang berilmu dan beriman kita sedikitpun tidak menaruh dendam dan kebencian terhadap mereka. Inilah yang kehebatan Islam yang diajar oleh Rasulullah S.A.W kepada kita sebagai umatnya. Kita turut sama simpati dan menghulurkan bantuan kemanusiaan kerana kita percaya, hari ini mereka diuji oleh ujian Allah dan kita sendiri belum pasti bila pula kita?

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta." (Al-Ankabut: 2-3)

Sedang dalam kekalutan musibah melanda Indonesia, negara kita sendiri dikejutkan oleh berita banjir yang melanda teruk duah buah negeri di utara Semenanjung iaitu Kedah dan Perlis. Banjir terburuk sejak 2005 menyebabkan 39,512 orang terpaksa dipindahkan di Kedah dan Perlis hampir 5,000 orang dipindahkan. Walaupun pelbagai spekulasi dan andaian dibuat untuk mencari punca kejadian banjir, yang pasti semua itu hanyalah asbab kepada ujian dan musibah daripada Allah. Kita perlu berlapang dada dan bersabar menghadapi segala bencana ,musibah dan ujian Allah walaupun kita tahu “berapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya.”

Walaupun bagi golongan sekular atau kurang mantap imannya melihat peristiwa-peristiwa ini sebagai hukum alam dan fenomena alam namun pada hakikatnya inilah ujian daripada Allah Ta’ala kepada hamba-NYA. Sesungguhnya manusia akan diuji oleh Allah dalam dua bentuk Ujian, pertama ialah ujian Allah dalam bentuk musibah dan keduanya manusia akan diberi ujian dalam bentuk kesenangan. Ternyata ujian berbentuk musibah yang melanda saudara kita ini perlulah dihadapi dengan penuh keinsafan dan redha. Inilah ketentuan Allah.

Adapun ujian Allah kepada kita adalah berasaskan beberapa kemungkinan. Yang pasti jawapannya hanya ada kepada kita. Apakah Allah menguji kita hanya kerana hendak menduga keimanan dan kesabaran kita atau kita diuji Allah sebagai mengkifarah segala perbuatan dosa dan noda yang pernah kita lakukan atau Allah Ta’ala menguji kita sebagai peringatan menyedarkan kita akan segala kemaksiatan yang semakin berleluasa berlaku dalam masyarakat kita yang perlu kita sama-sama pertanggungjawaban untuk membenteraskannya.

“Apa saja nikmat yang kamu peroleh adalah dari Allah, dan apa saja bencana yang menimpamu, maka dari (kesalahan) dirimu sendiri… “(an-Nisaa’: 79)

Ujian dan musibah Allah ini bukan kerana Allah hendak berbuat zalim kepada manusia kerana Allah tidak akan berbuat dzalim kepada seorangpun hamba Nya. Tetapi manusia sendiri yang asyik masyuk dengan perhiasan dunia hingga mereka lupa akan tanggungjawab sebenar mereka sebagai hamba Allah di atas muka bumi ini. Mereka lupa tanggungjawab mereka kepada Allah, mereka lupa tanggungjawab mereka kepada sesama manusia. Mereka diberi kuasa dan dilantik sebagai pemimpin tetapi mereka khianati amanah yang diberi. Tidak kiralah pemimpin dalam sesebuah negara , pemimpin sesebuah negeri, pemimpin dalam masyarakat ataupun pemimpin dalam sesebuah kekeluargaan. Begitu juga hubungan kita sesama manusia, kita dikuasai oleh sikap nafsi-nafsi, bongkak, riak, takabur dan yang pasti mementingkan diri sendiri. Akhirnya kita melakukan kerosakkan kepada apa jua amanah Allah kepada kita. Dari sekecil-kecil menjaga sumber makanan yang halal dan baik hinggalah sebesar-besar pentadbiran dan pemerintahan yang penuh dengan kekalutan, permusuhan , hasad dengki dan kesombongan serta keangkuhan peribadi. Akhirnya bila kita diuji oleh Allah, apakah kita masih belum mahu sedar? Apakah tidak kita terfikir setiap ujian dan musibah Allah maknanya kita diberi peringatan oleh Allah supaya kembali semula kepada Allah jika sudah tersasar jauh dalam perjalanan.

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman : “Kami tidak berbuat dzalim kepada mereka, tetapi merekalah orang-orang yang berbuat dzalim terhadap diri mereka sendiri”. (Az-Zukhruf: 76)

“Sesungguhnya jika kalian bersyukur, pasti Aku akan menambah (nikmat) kepada kalian, dan jika kalian mengingkari (nikmat)Ku, maka sesungguhnya adzab-Ku sangat pedih“ (Ibrahim: 7)


Marilah kita sama-sama berdoa, agar Allah memperteguhkan hati dan keimanan saudara-saudara kita yang sedang diuji dengan ujian-ujian getir dari Allah. Semoga mereka dapat bersabar dan redha dengan ketentuan Allah. Marilah kita berdoa agar Allah memberi kekuatan kepada semua umat Islam dan para pemerintahnya untuk kembali menuju jalan-Allah, untuk melakukan taubat nashuha secara lahiriah dan batiniah, samada dalam ucapan maupun perbuatan, sehingga kita menjadi sebaik-baik umat atas asbab baiknya pemerintah yang meniti jalan-Mu Ya Allah. Amin

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company