Sunday, September 11, 2011

Dari Imam Muda Ke Ustazah Pilihan


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam Allah bagi Penghulu kita, Nabi Muhammad dan ahli keluarga baginda serta para sahabat baginda
"Allah menghendaki (dengan apa yang telah diharamkan dan dihalalkan dari kaum perempuan itu) ialah untuk menerangkan (SyariatNya) dan untuk menunjukkan kepada kamu jalan-jalan aturan orang-orang yang dahulu daripada kamu (Nabi-nabi dan orang-orang yang soleh, supaya kamu mengikutinya), dan juga untuk menerima taubat kamu. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (An-Nisaa :26)

Daripada Abi Mas'ud Uqbah bin 'Amr al-Ansari al-Badri radiyallahuanhu berkata: Bahawa Rasulullah sallallahu-alaihis-salam bersabda: Sesungguhnya sebahagian daripada apa yang telah dikenali orang daripada ungkapan kenabian yang pertama adalah; JIKA ENGKAU TIDAK MALU BERBUATLAH SEKEHENDAKMU. (Riwayat al-Bukhari ,no 3296, 5769)


Sebuah stesen TV berbayar pada 2010 dengan bangganya mengumumkan bahawa program Imam Muda yang dikendalikan menjadi satu-satunya program bercorak Islamik yang mendapat perhatian dunia. Dan kita pun turut gembira, dikala dunia penyiaran (tv) kita dipenuhi dengan program realiti hiburan yang melampau dan menyesakkan nafas, ada juga program bercorak keagamaan ke arah membentuk generasi muda yang penuh dengan ilmu ukhrawi dan duniawi. Sebelum ini pun memang ada juga program keagamaan yang dianjurkan stesen tv swasta seperti Akademi Al Quran dan Akademi Nasyid (dah berkubur kot) . Program Imam Muda ternyata berjaya mencetus satu fenomena baru dan mendapat sambutan baik dari masyarakat Islam yangmemang dahagakan program-program bercorak keagamaan apatah lagi ia dipersembahkan dalam bentuk yang agak santai.

Selepas melihat kejayaan Imam Muda, stesen TV swasta tersebut cuba mengorak langkah menganjurkan program yang hampir sama tapi dikhaskan kepada golongan muslimah iaitu Ustazah Pilihan . Persoalannya, apakah perlu sebuah program sebegini untuk golongan muslimah. Isu ini menjadi bualan hangat dalam blog-blog dan laman-laman sosial. Ternyata agenda dan muslihat agen-agen Yahudi sudah berjaya menguasai pemikiran dan jiwa orang-orang Islam. Yahudi bukan sahaja berjaya memasukkan jarum halus mereka di kalangan orang awam, malahan yang penuh ilmu agama dan berderai-derai menyampaikan dakwah serta ceramah juga tidak terkecuali menjadi mangsa. Program Ustazah Pilihan ini ternyata merupakan kejayaan agenda Yahudi berselindung disebalik topeng program bercorak keagamaan.

Allah menciptakan wanita bukan untuk diperaga atau untuk dieksploitasi demi keuntungan sesuatu pihak. Islam meletakkan status seorang wanita pada kedudukan yang tinggi. Islam memelihara hak-hak seorang wanita dan bukan untuk dipertontonkan sewenang-wenangnya kerana ini akan menimbulkan unsur fitnah dan maksiat. Bagaimana imej para peserta yang akan dipertontonkan nanti? . Seorang muslimah perlu menjaga soal 'tabarruj' (berhias) dan 'ghadul bashar' (menundukkan pandangan) di khalayak ramai apatah lagi dikalangan lelaki agar terhindar dari fitnah. Kalaupun tujuan program ini berniat baik, namun ia masih tidak sesuai untuk mengketengahkan wanita sebagai bahan tontonan umum kerana yang menonton itu menonton dengan pelbagai tafsiran tersendiri. Perlulah diingat yang menonton itu bukan setakat sepasang mata, malahan jutaan pasang mata yang memandang.

Di manakah letaknya konsep malu yang digariskan dalam Islam? Para ulamak membahagikan rasa malu wanita itu pada empat perkara , yaitu pergerakannya, pandangannya, tutur katanya dan pakaiannya . Keempat hal inilah yang akan menjaga diri seorang wanita dari sifat-sifat tercela orang lain yang ada di sekelilingnya. Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah, katanya, Rasulullah saw. bersabda, “Iman itu ada tujuh puluh tigaan cabang, yang paling utama adalah ucapan La ilaha illallah dan yang paling rendah adalah menyingkirkan duri dari jalanan, sedangkan malu adalah sebagian dari iman.”

Memperjuangkan emasipasi wanita tidak salah tetapi ada had dan sekatannya. Bukan semua tugas dan benda boleh dipikul oleh wanita. Al Quran dan as sunnah telah mengariskan panduan lengkap dan terperinci tentang peranan wanita dan ciri-ciri untuk menjadi muslimah sejati tanpa perlu tampil di kaca tv. Ingat...musuh-musuh Islam sentiasa berusaha sedaya upaya menyeleweng pemikiran dan aqidah kita. Mereka tidak pernah lupa, cuma kita kadang kala terleka kerana mengejar habuan dunia yang sementara. Yang pasti apa yang kita cari selama ini, apakah hanya untuk mendapat sanjungan dan habuan dunia atau untuk mendapat redha ALLAH?

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company