Wednesday, September 28, 2011

Hudud & Tuan Guru Nik Aziz: Katakan Boleh Kepada Islam


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang. Segala puji-pujian bagi Allah, Pemelihara sekalian alam. Selawat disertai salam ke atas yang paling mulia di antara Rasul-rasul, Nabi Muhammad Rasul yang Amin, dan atas sekalian keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w. Selawat dan salam buat Rasul junjungan, juga buat keluarga dan sahabat-sahabat baginda s.a.w yang telah menjualkan jiwa dan harta mereka kepada Allah s.w.t demi ketaatan dan kecintaan mereka kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya serta berjihad pada jalan-Nya

“Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah, dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu…”( Al Maidah :49)

”Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?” (Al Maidah :50)

"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Al-Baqarah:229).


Apabila Tuan Guru Nik Aziz mengeluarkan kenyataan mahu menegakkan hukum hudud dan menubuhkan negara Islam, perasaan ini terharu bercampur gembira. Syukur yang tidak terhingga ke hadrat Allah, akhirnya, PAS sedar juga akan hakikat perjuangan sebenar. Usah berpaling lagi dari landasan perjuangan ke arah menegakkan daulah Islammiyah. Pedulikan dengan ugutan pelbagai pihak sama ada DAP atau mana pihak sekalipun. Kita tidak perlukan pertolongan manusia dalam menegakkan hukum Allah (apatah lagi kalau mereka itu golongan yang secara terang-terangan menentang hukum Allah) kerana keyakinan kepada Allah mengatasi segalanya. Yakinlah kepada pertolongan Allah, jika kita benar-benar jujur dan ikhlas, insyallah Allah akan tetap memberi kemenangan kepada kita.

“Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya, dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). “ (Al-Anfal :45)

Sepatutnya semua umat Islam menyokong hasrat Tuan Guru Nik Aziz ini tanpa berbelah bagi, bukannya menuding jari dan menyelar niat Tuan Guru dengan pelbagai tuduhan. Samaada gimik politik ataupun tidak, apa masalahnya? Biarlah Kelantan menjadi role model pemerintahan berpaksikan Al Quran dan as sunnah, di mana hudud merupakan sebahagian daripada undang-undang Allah yang bakal dilaksanakan. Saya yakin dan percaya, Tuan Guru benar-benar ikhlas dan jujur. Siapakah kita, yang berani dan ingin menentang hukum dan peraturan Allah? Amat malang sekali, kerana ada di kalangan orang Islam sendiri yang kurang yakin dengan pelaksanaan hukum Allah ini . Malahan ada juga segelintir bijakpandai yang cuba mempertikaikan niat Tuan Guru.

“Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah,” nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.” (An-Nisaa : 61)

Ada setengah bijak pandai berpendapat, pelaksanaan hukum Allah ini boleh dilaksanakan hanya bila suasana Kelantan sudah cukup kondusif. Nak tunggu kondusif tu sampai bila? Bagi saya, Kelantan sebenarnya sudah lama bersedia untuk melaksanakan pemerintahan berpaksikan Al Quran dan As sunnah. Yang penting, masyarakat terutama bukan Islam perlu diberi penerangan yang sejelas-jelasnya. Biar mereka tahu, pelaksanaan hukum Allah ini bukanlah sesuatu yang menggerunkan seperti mana sesetengah tanggapan buruk yang dapat kita baca dalam laman-laman sosial.Sebenarnya, ramai yang tidak faham tentang Islam walaupun dah beranak pinak di negara ini.

Kepada orang-orang bukan Islam, jika mereka mahu hidup dalam suasana yang aman dan selamat, maka sudah tentu pelaksanaan undang-undang Allah sahaja yang dapat merealisasikannya. Dalam hal ini, Karpal Singh dan konco-konconya dalam DAP perlu belajar untuk tutup mulut. Jangan jadi ayam jantan (tua) berkokok untuk dapatkan perhatian. Ingat! DAP tak punya satu kerusipun di Kelantan. Mengapa perlu Karpal nak melalak dan bising, bila Tuan Guru nak laksanakan undang-undang Islam di Kelantan. Itu hak dia, dia yang menjadi pemerintah di Kelantan. Kalau dulu Karpal kata “over my death body” kalau PAS nak laksanakan hukum hudud, kini tiba masanya kita orang Islam bersatu hati dan katakan pada Karpal laknatullah “Over our death body” kalau nak menghalang PAS melaksanakan hukum Allah di bumi Kelantan.

Sudah tiba masanya semua umat Islam di negara ini bersatu di bawah panji-panji Allah. Hentikan segala persengketaan, tuduh menuduh, caci mencaci, dusta mendustai kerana selagi kita hidup dalam permusuhan sesama Islam, maka selagi itu Allah tak akan memberi pertolongan kepada kita. Sesungguhnya perpecahan dan pertengkaran itu adalah sesuatu wabak dan penyakit yang berbahaya yang telah disebut oleh Rasulullah SAW sebagai “penyakit ummat” yang akan membawa kepada kebinasaan.Semoga Allah memberi kekutan kepada kita dan para pejuang Hukum Allah. Sentiasa istiqamah dalam perjuangan menegakkan syiar Islam.

Firman Allah “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada “Ulil-Amri” (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) RasulNya – jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.” (An-Nisaa : 59)

“Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.” (Al-Hujurat :10)

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company