Sunday, September 23, 2012

Sam Bacile dan Ngeh Koo Ham: Apa bezanya?

Firman Allah bermaksud: “ Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka) sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi pengetahuan kepadamu (mengenai kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.” (al-Baqarah: 120).

Belum reda isu filem “Innocent of Muslim”,umat Islam di Malaysia dihangatkan lagi dengan kata-kata Ngeh Koo Ham dalam laman Twitter yang memperlekeh tindakan umat Islam untuk membuat protes . Kata Pengerusi DAP Perak itu dalam Tweet yang berbunyi: "Khairy mahu umat Islam memprotes Sam Bacile. Ia untuk Islam atau kepentingan politiknya? Adakah umat Islam membuang banyak masa dan tenaga untuk ini?"

Ternyata si Ngeh laknatullah ini tidak jauh bezanya dengan bosnya iaitu si Karpal Singh laknatullah yang mengeluarkan kenyataan tentang penentangan pelaksanaan hukum Islam. Apakah hak Ngeh untuk mempersoal tindakan umat Islam dalam menyatakan protes terhadap filem “innocent of Muslims” ? Jangan bersikap biadap dan kurang ajar. Persoalan yang ditulis dalam tweetnya sebenarnya tidak lebih semata-mata mahu mempersendakan dan memperlekeh tindakan umat Islam. Beliau boleh menulis apa saja tentang Khairy (musuh politiknya) tapi jangan sesekali menyentuh hak dan tindakan umat Islam dalam memperjuangkan Islam.

Inilah akibatnya bila terdapat segolongan umat Islam yang terlalu memberi muka dan menyokong golongan ektremis seperti ini. Mereka golongan si laknatullah ini mengambil kesempatan mempersenda dan mempermainkan Islam secara halus yang kadangkala dilihat seolah-olah mereka begitu Islamik dari orang Islam sendiri. Satu ketika saya melihat video di mana salah seorang pemimpin DAP membaca ayat AlQuran (bukan terjemahan) dengan teruk dan tak betul sebutannya di depan ceramah umum. Namun tiada seorangpun pemimpin Islam yang ada ketika itu menegur atau membantah. Apa salah kalau si laknatullah itu hanya membaca terjemahannya sahaja bukan mempersendakan ayat-ayat suci Al Quran. Begitu juga bila silaknatullah Karpal Singh mengugut agar melangkah mayatnya terlebih dahulujika nak ditegakkan undang-undang Islam (Hukum Hudud) di Malaysia. Mengapa kita tidak beramai-ramai berhimpun di depan rumah atau pejabatnya mendesak agar jangan celupar menghina Islam. Kini Ngeh Koo Ham cuba menguji sensitiviti umat Islam.

Tak tau lah pulak kalau ada yang tak terasa dengan tulisan Ngeh dalam tweetnya itu. Apa guna hanya bila musim Maulidur rasul atau ketika takbir Raya sahaja kita gah berselawat dan bertahmid bagai nak rak dan terkeluar biji halkum tapi bila ketika orang mempersendakan Islam sedikitpun tak terasa perasaan marah dan geram di dalam hati. Ngeh perlu diberi pengajaran. Selama ini beliau menjadi Yb di kawasannya pun kerana meraih simpati undi pengundi Islam di kawasannya. Jangan cuba berani lagi mencampuri hal urusan orang Islam. Orang Islam tidak pernah mempersenda atau mempersoal mengenai hak dan kepercayaan orang lain. Apakah Ngeh akan tersenyum kalau ada pihak pula bertanya kepada Ngeh , apakah selama ini perbuatannya menyembah dan membakar kertas bertimbun pada musim perayaan tertentu sebagai membuang masa dan mencemar alam sekitar! Apakah Ngeh masih boleh senyum atau mula nak melatah?

Ngeh dan Sam Bacile pada hakikatnya individu yang berbeza, namun yang menjadikan mereka punya persamaannya ialah kedua manusia laknatullah ini cuba bermain api mempersenda dan menguji sensitiviti orang islam. Ngeh perlu bersyukur kerana tinggal di Malaysia yang aman damai dan orang Islam di Malaysia masih tak sampai ke tahap ekstrem. Ngeh dan golongan seangkatan dengannya perlulah berhati-hati bila nak bermain api kerana takut bukan tersambar jari tapi boleh membuat diri renting dijilat api. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak menulis dalam tweet atau facebook , buruk padahnya.

Firman Allah yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi ‘orang dalam’ (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Sudah nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya Kami jelaskan kepada kamu keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya.” (al-Imran : 118)

Bagi orang Islam, kita tidak perlu pemimpin-pemimpin baik kecil mahupun besar yang suka dan cuba mempersenda serta mempermainkan Islam. Ini tanggungjawab kita sebagai seorang Islam yang cintakan Allah dan Rasul kita, Nabi Muhammad S.A.W. Di dunia kita mungkin boleh memberi apa jua alasan menyokong pemimpin seperti ini tapi bila di depan mahkamah Allah nanti apakah alasan yang hendak kita beri . Masyallah....Tabarakallah.

Firman allah yang bermaksud: “Sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, Kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikan di dunia semata-mata, Kami beri kepadanya dari kebaikan dunia itu (sekadar yang Kami tentukan) dan dia tidak akan beroleh sesuatu bahagian pun di akhirat kelak. “ (Asy Syuraa : 20)

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company