Saturday, September 8, 2012

Apa Khabar Saudara Kita Di Rohingya?


Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta

Firman Allah bermaksud: "Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara, oleh itu damaikanlah antara kedua-dua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat." (Surah al-Hujurat, ayat 10)

Sabda Rasulullah S.A.W , maksudnya :”Tidaklah dua orang saling mencintai kerana Allah,melainkan orang yang paling dicintai Allah, diantara keduanya ialah orang yang paling besar cintanya kepada saudaranya.” HR. Ibnu Hibban dan Al-Hakim

Setelah sebulan menempuh Ramadhan yang penuh berkat, akhirnya kita umat Islam menyambut kedatangan Aidil Fitri . Ada yang sudah membuat persiapan sejak awal Ramadhan lagi untuk menyambut Aidil Fitri. Ada yang masih tak habis-habis lagi membuat persiapan hinggalah di saat-saat akhir malam Aidil Fitri masih lagi sibuk membeli belah. Kini setelah masuk Syawal yangke21, masih ada lagi yang mengadakan rumah terbuka.

Itulah nikmat keamanan, ketenteraman, kemewahan yang ALLAH Ta’ala kurniaankan kepada kita yang adakalanya kita lupa untuk mensyukuri! Apa tidaknya, kehidupan kita yang selesa hari ini menyebabkan kita lupa bahawa semua yang kita perolehi hari ini adalah anugerah ALLAH .

Pernahkah kita terfikir, di saat kita bersuka ria menikmati juadah raya, bergurau dengan keluarga, di luar sana terdapat jutaan saudara kita yang menderita dan sengsara. Kita sering mendengar keluhan dan rintihan penderitaan saudara kita di Palestine yang saban waktu tersiar di media cetak dan elektronik. Malah isu Palestine sentiasa mendapat perhatian masyarakat antarabangsa.

Namun kita jarang mengetahui atau mendengar nasib saudara-saudara kita di Arakan, Myammar. Mereka adalah etnik Rohingya yang semakin hari semakin ditindas dengan penderitaan dan seksaan. Mereka bukan sahaja dinafikan hak kerakyatan, malah didera dan dibunuh dengan kejam. Kampung halaman musnahterbakar dan mereka diusir. Mereka menjadi perlarian yang tiada bertempat. Negara-negara jiran menutup pintu sempadan untuk mereka. Kemana mereka hendak pergi. Mahu atau tidak menerima hanya pasrah dan menyerah kepada Allah Yang Maha Esa. Setiap detik adalah sengsara dan kematian. Pernahkah kita bertanya khabar tentang mereka. Saudara kita yang sama-sama melafazkan Syahadah Tiada Tuhan yang disembah melainkan ALLAH dan bersaksikan Muhammad itu sebagai pesuruh ALLAH . Dalam riuh gelak tawa menghadapi hidangan rumah terbuka, pernahkah terlintas atau tercetus di hati kecil, apa yangmenjadi santapan saudara-saudara kita di Rohingya dahttp://www.blogger.com/img/blank.gifhttp://www.blogger.com/img/blank.gifn bagaimanakah mereka tabah mengharungi hidup ini?

Sabda Rasulullah S.A.W "Barang siapa di antara kamu menjumpai kemungkaran maka hendaklah ia mencegah dengan tangan (kekuasaan)nya, apabila tidak mampu hendaklah dengan lisannya, dan jika masih belum mampu hendaklah ia mencegah dengan hatinya. Dan (dengan hatinya) itu adalah selemah-lemahnya iman". (Hadis riwayat Muslim)

Kita punya banyak cara untuk membantu, yang paling mudah melalui khidmat NGO seperti ABIM dan Global Peace Malaysia. Mereka sudh menghantar misi kemanusiaan ke sana. Bantuan kita sentiasa diperlukan. Anda boleh layari laman sesawang ini Global Peace Malaysia http://gpm.com.my/ atau ABIM http://www.abim.org.my/v1/. Semoga apa yang berlaku pada etnik Rohingya sentiasa menjadi iktibar kepada umat Islam di Negara ini yang kini semakin lupa diri kerana ditenggelami kemawahan dan angan-angan panjang sendiri.

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company