Friday, February 5, 2010

Aduka Taruna Yang Merana

Bismillahirrahmannirahim

Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta.

“Di hari lidah,tangan dan kaki mereka menjadi saksi terhadap segala perbuatan yang telah mereka kerjakan.”
(An-Nur :2)4


Petang itu cuaca begitu panas sekali. Selepas menikmati makan tengahari, saya sempat menjengah pejabat sahabat saya untuk bertanya khabar. Selepas bersalam dan bertentang mata kami memulakan perbualan kami. Saya dan sahabat saya kerap berjumpa untuk bertanya-tanya khabar dan membincangkan hal-hal semasa sekadar lima atau sepuluh minit. Kadang-kadang kami bertukar pendapat dan kadang kala kami berselisih pendapat tetapi semuanya itu akan berakhir dengan baik

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya : “ Tiada sempurna iman seseorang kamu, sehingga ia mencintai saudaranya, sebagaimana ia mencintai diri sendiri.”

“Saudara kenal Aduka teruna?” tanya sahabat saya.
Saya senyum. “Tak..” jawab saya pendek.
“Tapi kalau Aduka Semerah Padi saya kenallah,” sambung saya berseloroh.
“Lebih kurang sama jugalah tapi Aduka Teruna ni kurang ajarnya lagi lebih. Alah dia nilah yang kena tangkap tulis benda menghina almarhum Sultan Johor.”
“Oo..ya baru saya ingat. Apa hal…kau nak bincang tentang tulisan dia yang menghina sultan dalam blog ka?”
“Tak……sebenarnya sebelum menghina sultan dia telah menulis dalam blognya lebih teruk daripada itu. Saya pun tahu hanya bila membaca komen dalam ruang blog Dr Maza. Memang padan kena tahan. Sepatutnya tuduhan ditambah lagi kerana menghina isteri , para sahabat Rasulullah dan juga para ulama’!”
“Betul ka ni?”
“Betul….tak percaya nanti buka blog dia atau blog Dr Maza.” balas sahabat saya .
“Ok. Nanti saya baca, Junpa lagi nanti……assalamualaikum,’ saya memohon diri dan .meninggalkan sahabat saya dengan kemarahannya.

Malam itu saya mengambil masa sebahagian malam untuk melayari blog si Aduka Merana. Saya tidak mahu menuduh atau menulis tanpa bukti. Bahaya akan ditempah jika menggunakan lidah untuk menyampaikan sesuatu berita yang tidak benar-benar berlaku. Inilah yang dinamakan dusta. Ingatlah..saya berpesan pada diri sendiri dan para pembaca, berdusta atau berbohong adalah dosa besar dan bertentangan dengan sifat iman.

“ Hanyalah orang-orang yang tiada percaya kepada keterangan Allah itulah yang mengada-adakan kedustaan, dan merekalah orang-orang pendusta.”
(An-Nahl :105)


“Kami mengharapkan kutukan Allah menimpa orang-orang yang mendusta.”
(Ali-Imran : 61)


Ternyata apa yang dikatakan oleh rakan saya benar. Saya mengucap panjang membaca kebanyakkan artikel yang dipostkan oleh Aduka dalam blognya. Penuh dengan kata-kata nista, cacian, hinaan dan beberapa perkataan kotor yang tak sepatutnya ditulis oleh seorang yang bertamaddun. Sasarannya Saiditina Aishah r.ha, Imam Shafie, para sahabat Rasulullah, para ulama terdahulu dan kini. Menghina isteri Rasulullah dengan perkataan mangkuk dan bangang adalah sesuatu yang tidak boleh dimaafkan, Setelah membaca blog Aduka saya membuat kesimpulan yang beliau seorang yang BIADAP dan KURANG AJAR. Jiwanya ternyata kacau dan saya jangka kemungkinan terdapat skru longgar yang perlu diperketatkan dalam kepala beliau.

Aduka ingat dia boleh tulis apa sahaja yang dia suka. Yang menyedihkan ialah, adakalanya Aduka mendabik dada dengan tanpa rasa bersalah bila orang memberi teguran di atas tulisan-tulisannya. Bila menulis dan memperlekehkan insan lain ,dia ingat dia pandai tetapi hakikatnya dia seorang yang bengong dan bangang. Menulis tanpa ilmu dan ikut hatinya yang penuh berkarat dengan kejahatan. Anda boleh melayari blognya http://adukataruna.blogspot.com/ atau laman blog Dr Maza http://www.drmaza.com/home/ untuk melihat kesahihan tuduhan saya.

Teringat saya tentang nasihat kelapan, Imam Ghazali dalam kitab “Ayyuhal Walad”. Pesan beliau: Wahai anakku yang tercinta, Ilmu tanpa amal ialah gila, Amal tanpa ilmu pula ialah sia-sia.

Ternyata Si Aduka Merana menulis dengan sia-sia bagaikan orang yang tak ada haluan dan tujuan. Kerana keceluparan tulisannya menghina isteri, sahabat Rasulullah dan para ulama, akhirnya dia ditakdirkan ditangkap atas asbab menulis artikel menghina almarhum Sultan. Sepatutnya ditangkap lebih awal lagi. Wahai Aduka Merana, Ingat perbuatan anda tak akan terlepas bukan sahaja di dunia malahan di akhirat juga kecuali anda bertaubat nasuha dan menyesal sesesal-sesalnya atas kebodohan dan kebangangan tulisan anda yang penuh kehinaan dan cercaan. Firman Allah :

“Wahai orang-orang yang beriman. Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nashuha (taubat yang bersungguh-sungguh)”
(At-Tahrim : 8)


Bila saya melihat kembali lembaran akhbar melihat gambar-gambar Aduka di bawa ke mahkamah, ternyata tahu juga malu si Aduka tu. Berjalan sambil menutup muka. Dalam blog cakap bukan main angkuh, sombong dan takbur seolah-olah dialah hero abad ini yang berani menulis apa saja kata hati. Kata hebat sangat, mengapa tunduk malu dan tutup muka wahai si Aduka! Pepatah orang tua dah lama kita dengar “ Ikut hati mati, Ikut rasa binasa” Sekarang baru tahu tanah tinggi rendah. Nasib baik ada juga gadis yang sudi menjadikan Si Aduka merana tu suami. Harap-harap isteri tu boleh membawa Aduka kembali ke pangkal jalan. Pada Si Aduka, jangan menghina orang terlampau-lampau terutamanya para sahabat dan ulama. Kita ni siapa, hebat sangatkah. Amalan kita dah berbakul-bakul ka? Solat kita penuh khusyuk dan tawaduk pada Allah ka? Kalau baru setahun jagung dan tulispun guna ayat yang berterabur, lautan dalam jangan di duga.

Berkata kotor, memaki dan lidah yang cabul merupakan sifat-sifat yang dilarang oleh agama, dan ia dikira antara sifat-sifat yang tercela yang bersumberkan dari kejahatan dan kedurjanaan. Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya;

“Waspadalah kamu dengan kata-kata yang kotor, kerana sesungguhnya Allah Ta’ala tiada suka kepada kata-kata yang kotor dan perilaku yang cabul.”

Kepada Aduka Teruna jangan anda membuat hidup anda terus merana. Teringat saya sebabak dialog yang diucapkan oleh Taruna kepada Aduka dalam Sumpah Semerah Padi, “Aduka…Aduka, lupakah kau kepada Tuhan, hilangkah kepercayaanmu kepada agama Islam.”
Masih ada jalan pulang untuk Aduka. Janganlah menjadi derhaka kerana mengikut rasa. Membuat sesuatu tanpa ilmu serta sandaran Al-Quran dan hadis, maka jawapannya syaitan dan iblis laknatullah lah yang jadi guru kita dan pembimbing kita.
Daripada Abu Sa’ed r.a, daripada Nabi s.a.w bahawa Rasulullah telah bersabda yang bermaksud:

“Iblis telah berkata:Wahai Tuhanku dan demi kemuliaanMu, aku akan berterusan menyesatkan mereka selagi mana roh-roh mereka masih berada dalam tubuh-tubuh mereka.” Allah Azza wa Jalla berfirman:”Demi Kemulian dan Ketinggian Ku, aku akan berterusan mengampuni mereka selagi mana mereka memohon keampunan kepadaKu”
(Ibnu Majah, Ahmad dalam Musnadnya dan Ad-Darani dalam sunannya dan sanadnya ,Hasan
)


Pintu taubat masih terbuka. Di dunia Allah telah menunjukkan hukumannya apatah lagi di akhirat nanti.. Orang yang melarikan diri dikejar dosa hendaklah bersegera kembali kepada Allah bagi menyelamatkan diri dari penyelewengan dan kesesatan. Ajal maut kita tidak tahu bilakah masanya. Berapa lama kita akan hidup di muka bumi Allah ini? Bertaubatlah sebelum jelas datangnya maut atau sakit. Taubat akan membawa pembaikan ke atas hati. Pada saya dan pembaca, jadikan segala sesuatu yang terjadi itu sebagai iktibar.

“Sesungguhnya taubat yang diterima oleh Allah adalah taubat yang dilakukan oleh orang-orang yang melakukan kejahatan lantaran kejahilan kemudian mereka bersegera bertaubat, maka mereka adalah orang-orang yang diterima taubatnya oleh ALLAHSWT, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana.”
(An-Nisaa : 17)


Semoga saya dan pembaca sentiasa diberi kekuatan oleh Allah dalam perjuangan menjadikan Islam cara hidup kita di dunia penuh fitnah ini. Moga jumpa lagi.

Rujukan

Imam Al Ghazali.Terjemahan Ahmad Fahmi Zamzam. Ayyuhal Walad. Khazanah Banjari,
Kedah D.Aman. 2007

Imam Al Ghazali, terjemahan Muhammad Qadirun Nur, Penenang Jiwa (Mukashafah Qulub), Wholesale Mart, Selangor D.E, 2008

Imam Habib Abdullah Hadad, Nasihat Agama dan wasiat Iman, Pustaka Nasional Pte,ltd, Singapura, 2001

Sayid Sabiq , Aqidah Islam: Pola Hidup Manusia Beristighfar.Diponegoro , Bandung.1978

Dr Soleh Ghonim As Sadlani. Rahsia Taubat dan Istighfar. Al Hidayah Publications, Wilayah Persekutuan. 2008

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company