Thursday, February 11, 2010

Ayah dan Ibu 2

Bismillahirrahmannirahim

Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta.


“Dan sembahlah Allah, dan janganlah kamu mempersekutukan–Nya dengan sesuatu apa pun, dan kepada kedua ibu bapa hendaklah kamu berbuat baik”
(An-Nisa :36)


Petang Sabtu, saya mengambil kesempatan cuti hujung minggu untuk menziarahi ibu tercinta di kampung. Hampir dua minggu saya tidak berkesempatan berjumpa ibu. Namun saya tetap menghubungi ibu melalui telefon. Walau sesibuk manapun, saya akan pastikan berjumpa dengan ibu dan menatap wajahnya walaupun sekejab. Apatah lagi apabila mendengar suara ibu lemah melalui telefon. Perasaan dan hati saya akan pasti bergelodak untuk berjumpa ibu.

Cuaca panas yang membahang membuatkan saya rasa agak mengantuk memandu di lebuh raya. Apatah lagi dengan suasana lebuh raya yang agak lenggang disulami pemandangan kiri kanan lebuh raya yang hanya dihiasi pokok-pokok hutan ternyata agak membosankan. Saya memberhentikan kereta di salah sebuah hentian sebelah untuk berehat. Mata yang tadi mengantuk, tak mahu pula pejam bila tiba di perhentian rehat. Sambil berehat saya membelek majalah MILENIA yang sudah lama terbiar dalam kereta .

Perasaan saya direntap pilu bila membaca beberapa artikel utama dalam majalah tersebut. Kisah penderhakaan anak terhadap kedua ibu bapa yang semakin menular di kalangan masyarakat kita dalam dunia moden hari ini. Betapa anak-anak zaman mutakhir kini sanggup membuang, mendera, menghina malahan menyaman ibu bapa hanya kerana mengejar nikmat dan kebahagiaan dunia yang sedikit. Mereka sanggup membiarkan hidup ibu bapa mereka terbiar dan penuh kedaifan hanya kerana ingin mencari habuan dunia dan kebahagian yang sementara.

“Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan”
(Al-i-‘Imran :185)


Kepada anak-anak yang menderhaka kepada ibu bapa, sedarlah berapa lama kamu ingin hidup di dunia ini. Hari ini mereka yang menganiaya ibu-bapa mereka mungkin berada di atas singahsana kemewahan. Namun mereka tidak muda selamanya. Suatu hari pasti datang, mereka akan semakin berusia dan anak-anak mereka pula mula membesar. Apakah mereka tidak pernah terfikir balasan daripada Allah Ta’ala atas sikap kurang ajar mereka terhadap ibu bapa sendiri. Apakah hati mereka sudah mati. Masyaallah!

“Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan sesuatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah antara kamu serta berbangga-bangga tentang banyaknya harta dan anak”
(Al-Hadid :20)


Golongan anak-anak derhaka ini bukan sahaja terdiri dari golongan bawahan yang kurang terpelajar, malahan ada di kalangan Si Tanggang moden ini mempunyai kelulusan sehingga di peringkat PHD. Mereka tidak pernah terlintas apatah lagi terfikir bagaimana besarnya pengorbanan ibu bapa kepada mereka. Wujudkah akan mereka jika tanpa kehadiran kedua ibu bapa mereka ?. Apakah boleh mereka ditakdirkan Allah lahir di dunia ini tanpa kedua ibu bapa mereka?

Hai anak derhaka…renunglah betapa susah dan derita ibu mengandungkan anda. Betapa siksa ibu menyabung nyawa semasa melahirkan anda wahai anak yang hebat. Bagaimana ibu bapa bersengkang mata menjaga kamu semasa masih sebesar dua tapak tangan. Siapa yang menyelimuti anda semasa anda kesejukkan di waktu malam. Siapa yang membasuh lampin dan baju untuk anda memakainya dengan bergaya. Siapa yang memujuk dan menyuapkan makanan ke mulut anda untuk anda terus hidup. Siapa yang menyisir rambut anda agak kemas bergaya. Siapa yang setia menunggu anda semasa hari pertama persekolahan. Siapa yangmelakukan semua itu untuk anda? Tentulah ibu. Ibu yang menyayangi anda sepenuh jiwa dan raga. Pastinya ayah yang berkorban apa saja untuk anda. Mengapa anda perlu menderhaka kepada mereka.


“Dan kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada ibu bapanya, ibunya telah mengandung dia dengan susah payah dan melahirkannya dengan susah payah pula; mengandunmg dan menyusuinya selama 30 bulan.”
(Al-Ahqaf :16)


Patutlah hari ini, (tak perlu tengok negera orang lain) lihatlah pada negara kita. Pelbagai bala dan musibah menimpa negara kita atas perbuatan manusia itu sendiri. Banjir besar, ribut taufan, Tsunami, perpecahan ummah dan pelbagai musibah lagi adalah kerana kita sudah melupakan untuk meletakkan Islam sebagai fitrah kehidupan. Salah satu sebab bala dan musibah menimpa kita ialah kerana wujudnya Si Tanggang moden dalam masyarakat kita. Teringat saya tentang salah sebuah hadith Rasulullah s.a.w.

Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh At-Tarmizi daripada Ali bin Abu Talib, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud:
"Apabila umatku melakukan 15 perkara berikut, maka layaklah mereka ditimpa bencana iaitu:
1. Apabila harta yang dirampas (daripada peperangan) diagih-agihkan kepada orang-orang yang tertentu sahaja.
2. Apabila zakat dikeluarkan kerana penebus kesalahan (terpaksa).
3. Apabila sesuatu yang diamanahkan menjadi milik sendiri dan peluang dapat keuntungan
4. Apabila suami terlalu mentaati isteri.
5. Apabila anak-anak menderhakai ibu bapa masing-masing.
6. Apabila seseorang lebih memuliakan teman daripada ibu bapa sendiri.
7. Apabila kedengaran banyak bunyi bising.
8. Apabila lebih ramai berbicara mengenai hak keduniaan di dalam masjid.
9. Apabila pemimpin sesuatu kaum itu terdiri daripada orang yang dihina.
10. Apabila memuliakan seseorang kerana takutkan tindakan buruknya.
11. Apabila arak menjadi minuman biasa.
12. Apabila lelaki memakai sutera.
13. Apabila perempuan dijemput menghiburkan lelaki.
14. Apabila wanita memainkan alat-alat muzik.
15. Apabila orang yang terkemudian menghina orang terdahulu,


Hati saya di runtun pilu membaca nasib ibu bapa yang dibuang oleh anak-anak yang derhaka. Ia benar-benar menginsafkan saya sebagai makhluk kecil di sisi Allah Ta’ala. Berlinang air mata saya mengenangkan nasib ibu bapa yang diabaikan. Saya memohon kepada Allah agar sikap-sikap sebegini tidak wujud dalam diri saya. Beruntung kepada mereka yang masih punya ayah dan ibu. Berbaktilah kepada ibu bapa kita selagi mereka masih ada.

Saya meneruskan perjalanan. Kali ini mata saya segar bugar mengenangkan ibu tercinta di kampung. Hati saya meronta-ronta tidak sabar menemui ibu. Kepada ibu…biarpun saya jarang bertemu tapi percayalah setiap detik dalam hati dan jiwa saya yang ada hanyalah ibu selepas Allah dan Rasul.
Kereta saya meluncur laju menuju destinasi.

Semoga Allah akan memberi rahmat –Nya kepada kedua ibu bapa kita di atas segala jasa dan pergorbanan mereka. Amin.

Insyallah…Moga jumpa lagi.

Rujukan

Imam Habib Abdullah Haddad. Nasihat Agfama dan Wasiat Iman.Pustaka Nasional Pte.Ltd. 2001

Dr Ahmad Hatta.M.A. Tafsir Qur’an Per Kata.Pustaka Maghfirah, Jakarta, Cetakan kedua 2009

Imam Al Ghazali. Terjemahan Mukashafah Al Qulub . Penenang Jiwa : Pengubatan dan Rawatan. Wholesaale-Mart, Selangor D.E 2008

Majalah Milenia Muslim.MMP Com. Sdn Bhd. Januari 2010

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company