Friday, February 12, 2010

Hari Valentine : Memesong Aqidah Remaja

Bismillahirrahmannirahim
Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta.

"Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta pertanggungan jawabnya."
( Al-Isra: 36)


Semalam saya membuka e-mail saya. Sudah hampir tiga hari saya tidak membuka e-mail kerana kurang kesempatan walaupun masih punya masa untuk menulis coretan dalam blog ini. Puluhan e-mail dari rakan dan saudara saya tersadai dalam inbox e-mail saya.
Salah satu e-mail yang saya buka dikirim oleh seorang anak muda yang menuntut di Pulau Mutiara. Pemuda tersebut menghantar e-mail kepada saya tentang rancangan pertubuhan sukarelanya yang akan mengadakan Program Membenteras Gejala Sosial Hari Valentine. Saya kenal benar dengan anak muda ini. Gigih dan berhati kental memperjuangkan isu-isu mengenai keislaman. Bila berbicara dengan nya, anak muda ini akan bersemangat menceritakan tentang kepentingan meletakkan Islam sebagai cara hidup dalam masyarakat hari ini. Kadang kala bicaranya agak keras bila memperkatakan mengenai sesuatu isu sensitif. Biasalah anak muda tapi nasihat saya, beliau perlulah berhati-hati dalam menyampaikan dakwah. Contohilah Rasulullah apabila berdakwah,tenang, tidak terbuiru-buru dan sabar.

Sambutan Hari Valentine atau Hari memperingati kekasih ini sebenarnya hanya baru menular dalam masyarakat kita. Pada tahun-tahun 80an dan 90an budaya ini tidak wujud dan kedengaran langsung. Malahan kalau adapun mungkin ia bagaikan khabar yang ditiup angin. Datang dan berlalu tanpa dipeduli. Tapi hari ia sudah menjadi bagaikan satu budaya kepada remaja. Para remaja ternanti-nanti tarikh 14 Februari untuk merayakannya bersama para kekasih. Kedai-kedai cenderahati dan kedai bunga mengaut keuntungan dengan menjual cenderamata kenangan untuk para sang kekasih
Saya melihat fenomena ini bagaikan satu episode malang bagi remaja Islam. Malang seribu kali malang bagi remaja Islam kita hari ini yang mengikut budaya nasrani tanpa menyelidiki sejarah asal usulnya. Kita meniru budaya-budaya barat secara membuta tuli tanpa memikirkannya dari sudut dan pandangan keagamaan. Tidak salah meniru dari mana-mana budaya sekalipun tapi biarlah sesuatu yang ditiru itu mendatang manfaat kepada agama, bangsa dan negara. Yang lebih penting tidak bercanggah dengan tuntutan agama Islam. Banyak budaya dan amalan yang baik boleh kita contohi seperti budaya membaca, budaya menjaga kebersihan dan sebagainya, tetapi mengapa yang buruk, yang keji dan yang bertentangan dengan akidah dan syriat Islam yang menjadi ikutan.

“…janganlah engkau ikuti hawa nafsu hingga menyesatkanmu dari jalan Allah. Sungguh, orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat,kerana mereka melupakan hari perhitungan”
(Surah Shad : 26)


Saya teringat kata-kata seorang pendakwah barat yang sebelum memeluk Islam bernama Cat Steven dalam salah satu ceramah beliau:
“Masyarakat Barat umpama kapal yang hampir tenggelam, tetapi yang menghairankan saya ramai orang-orang Islam (terutama para remaja) berebut-rebut membeli tiket untuk menaiki kapal tersebut.”

Bagi saya, kesalahan tidak boleh diletakkan di atas batu jemala remaja semata-mata. Kecetekan ilmu agama, kepincangan keluarga, kekurangan sumber, mendapat pendidikan yang tidak menjurus kepada agama disamping pengaruh sekeliling dan rakan sebaya merupakan antara faktor yang turut menyumbang kepada keruntuhan akhlak dan moral remaja. Bagi saya pengaruh yang banyak menyuntik budaya negatif dari barat sebahagian besarnya dimainkan oleh media massa. Lihatlah media massa hari ini baik media cetak mahupun elektronik, mempamerkan dan menyiarkan unsur-unsur bertentangan dengan nilai agama dan budaya kita bagaikan tanpa sekatan. Bukalah tv dan tekanlah mana-mana saluran, hampir kebanyakannya diisi dengan slot hiburan. Remaja hari ini dimabukkan dengan hiburan yang melampau. Video-video klip yang disiarkan sungguh memalukan dan memualkan.

Begitu juga dalam majalah dan akhbar. Gambar-gambar artis bergambar seksi dalam aksi-aksi menghairahkan kadang kala menghiasi bahagian sisipan hiburan. Saya menjadi keliru. Bahagian depannya beria-ia mencanangkan mengenai keruntuhan akhlak dan moral remaja tapi pada masa yang sama dan dalam akhbar atau majalah yang sama menyiarkan berita serta gambar – gambar artis yang ternyata tidak secocok dengan kehendak agama dan budaya kita. Masyallah Tabarakallah.

Sebenarnya inilah peranan yang dimainkan oleh puak yahudi dan nasrani. Memasukkan jarumnya secara halus tanpa disedari. Memomokkan remaja dengan agenda hiburan yang melampau, mendekatkan hati remaja dengan hari-hari perayaan mereka dan akhirnya berpakaian dan berperangai seperti mereka.

"Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani selama-lamanya tidak akan redha kepada kamu sehinggalah kamu mengikut agama mereka."
(al-Baqarah :120).


Kepada para remaja,ingatlah bahawa merayakan sesuatu perayaan yang dilarang oleh Islam tentulah merupakan satu dosa yang besa kepada Allah Ta’ala. Bagi remaja yang saying dan cinta kepada Islam dan saudaranya, nasihatlah rakan-rakan anda jika mereka dalam perjalanan untuk terjerumus ke arah sana. Merayakan Hari valantine hanya akan mengakibatkan kerosakkan dari segi akidah, pemikiran dan pegangan kita sebagai umat Islam. Antaranya ialah:

1. Merayakan Valentine bererti kita meniru-niru perayaan dan budaya orang kafir
Sabda rasulullah s.a.w :
“Barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk sebahagian dari mereka.” (HR. Ahmad dan Abu Dawud

2. Meagung-agungkan golongan kafir yang ternyata merupakan musuh Allah
"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemauan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu."
(. Al- Baqarah: 120)

3. Memberi ucapan Selamat sempena hari Valentine ternyata akan membawa kita terjerumus dalam kesyirikan dan kemaksiatan
“Valentine” sebenarnya berasal dari bahasa Latin yang berarti: “Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuat dan Yang Maha Kuasa”. Kata ini ditujukan kepada Nimrod dan Lupercus, tuhan orang Romawi. Ini kerana Hari valentine merupakan lebih kepada perayaan keagamaan dan ternyata member ucap selamat seolah-olah kita merestui dan membenarkan tentang agama mereka. Na’udzu billah min dzalik

Ini berdasarkan apa yang dikemukakan oleh Ibnul Qoyyim rahimahullah dalam kitabnya Ahkamu Ahlidz Dzimmah (1/441, Asy Syamilah). Beliau rahimahullah mengatakan, “Adapun memberi ucapan selamat pada syi’ar-syi’ar kekufuran yang khusus bagi orang-orang kafir (seperti mengucapkan selamat Hari Krimas, Deepavali atau selamat hari valentine sebagainya) adalah sesuatu yang diharamkan berdasarkan ijma’ (kesepakatan) kaum muslimin.

4. Menyambut Hari Valentine akan menjerumus remaja ke lembah kemaksiatan dan penzinaan.
Atas nama kasih saying, akan berlakulah perkara-perkara maksiat seperti berpesta, parti-parti liar, hubungan remaja tanpa batasan yang akhirnya mendorong ke arah kemaksiatan dan penzinaan.

“Syaitan atu menjanjikan kepadamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat jahat”
(Al-Baqarah : 268)


Diceritakan Abul Hassan Ar Razi bermimpi ayahnya yang telah meninggal dunia kelihatan seperti ahli neraka. Lalu Abu Hassan bertanya dan dijawab oleh ayahnya:
“Wahai anakku, nafsuku telah menyeret aku ke Neraka. Takutlah engkau wahai anakku terhadap tipuan nafsumu”

Sesungguhnya aku diuji empat perkara.
Selalu menjeratku dalam binasa.
Iblis, dunia, nafsu dan syahwat.
Bagaimana selamat sedangkan mereka musuh semuanya
Kulihat syahwat dan keinginanku.


Kepada anak-anak muda yang cekal hati dan bertekad memperjuangkan Islam serta memerangi segala perbuatan mungkar. Syabas saya ucapkan. Moga Allah sentiasa melindungi anda semua. Ingatlah! Anda adalah anak-anak muda yang memiliki semangat pejuang Salehuddin AlAyubi yang sentiasa beristiqammah dalam perjuangan demi menegakkan panji-panji Islam.

Saya sampaikan info dari anak muda yang mengirimkan e-mail untuk maklumat para pembaca.

Program Ops Sayangi Remaja. Brkmpl di Msjd Kubang Boya, B’worth. 14 Feb jam 7mlm. Daftar di Msjd pd mlm trsbt.
Nurfitri Amir Muhammad
Urusetia Menangani Gejala Sosial (UNGGAS)
Angkatan Pemuda Pemudi Islam (API)
Persatuan Ulama' Malaysia P.Pinang (PUMPP)

Rujukan

Dr Ahmad Hatta.M.A. Tafsir Qur’an Per Kata.Pustaka Maghfirah, Jakarta, Cetakan kedua 2009

Imam Al Ghazali. Terjemahan Mukashafah Al Qulub . Penenang Jiwa : Pengubatan dan Rawatan. Wholesaale-Mart, Selangor D.E 2008

Dr Soleh bin Ghonim As Sadlani. Rahsia taubat dan Istighfar. Al Hidayah Publications, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.2008

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company