Monday, February 8, 2010

Ayah dan Ibu 1

Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta.

"...dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia. “
(Surah al-Isra’, ayat 23)


Pagi Sabtu lalu semasa keluar bersarapan dengan rakan-rakan, aku sempat singgah membeli beberapa naskah akhbar untuk di baca. Kami singgah di sebuah astaka untuk bersarapan pagi. Orang ramai sudah memenuhi ruang astaka. Aku meninjau-ninjau mencari tempat kosong untuk kami melabuhkan diri. Semua meja di astaka tersebut penuh, maklumlah hari ini hari Sabtu, kebanyakkan orang ramai tidak bekerja. Setelah berdiri hampir lima minit akhirnya kami berjaya mendapat tempat duduk untuk bersarapan.

Sambil menikmati sarapan, aku sempat menyelak beberapa helaian sebuah akhbar tabloid. Tiba-tiba aku tertarik dengan tajuk sebuah berita :”Tadika tawar jaga anak dirantai”. Berita itu memuatkan kisah bagaimana seorang pemandu teksi di China yang terpaksa merantai anaknya pada sebatang tiang lampu di sebuah kompleks membeli belah di Huaguan, Beijing. Perbuatan pemandu teksi itu mungkin kejam dipandangan sesetengah orang, tetapi itulah nilai kasih sayang seorang ayah yang di hempap kemiskinan. Beliau tidak mampu menghantar anaknya ke pusat jagaan atau tadika, tapi pada masa yang sama perlu keluar mencari rezeki untuk menyara anaknya.Beliau tidak mahu peristiwa kehilangan anak perempuannya berumur empat tahun semasa bermain dengan rakan-rakan berulang.

Teringat saya pada bait lirik lagu “Kasih Ibu” nyanyian Najib Hanif dan juga Sharifah Aini:

Kasihnya ayah
Sanggupkah berpisah
Dan kasih anaknya
Berkorban nyawa


Itulah pengorbanan seorang ayah. Rela bekorban harta dan nyawa demi membesarkan anak-anak. Walaupun kadang kala kehadiran ayah dalam keluarga kurang dirasakan kerana kesibukkan ayah mencari rezeki, namun kasih sayangnya kepada anak-anak tidak pernah luntur. Hanya Allah yang mengetahui di dalam hati kecilnya.
Mungkin ada yang berpendapat terdapat ayah yang tidak bertanggungjawab, malahan ada yang merosakkah kehidupan anak-anak sendiri. Namun spesies yang begitu hanya segelintir. Janganlah kerana segolongan kecil yang berperangai sebegitu kita menganggap semua ayah tidak bertanggung jawab.

Seburuk-buruk manapun atau sejahat-jahat manapun dia tetap ayah kita. Hubungan dan ikatan persaudaraan antara seorang ayah dengan kita sebagai anak tak akan terputus. Jika dia tidak bertanggungjawab, maka serahlah segala urusan tersebut kepada ALLAH.

“Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.”
Al-i-‘Imran :26


Saya terkenang sebuah berita yang pernah disiarkan dalam akhbar dua tahun yang lalu (kalau saya tak silap). Berita itu menghantui saya selama beberapa minggu. Kisah seorang ayah di ibu kota yang benar-benar dalam kesempitan hidup untuk menyara anak dan keluarganya. Beliau telah pergi ke sebuah pusat membeli belah dan meninggalkan isteri dan anak-anaknya di dalam kereta. Alasannya ingin membeli susu anaknya yang menangis kelaparan. Semasa isteri dan anak-anak menunggu di dalam kereta, si ayah telah cuba melakukan rompakan di sebuah kedai emas. Malangnya semasa melarikandiri dengan hanya beberapa utas barang emas sahaja, si ayah telah di tembak mati oleh pengawal keselematan. Mungkin ada yang mengatakan itulah balasan orang yang merompak. Tetapi pernahkah kita terfikir apa yanga da di dalam benak si ayah. Apa yang difikirkan olehnya tak lain tidak bukan hanya untuk memberikan sinar kebahagiaan kepada keluarga. Namun si ayah telah tersalah langkah. Kita kadangkala hanya menaruh simpati akan nasib seseorang itu tetapi kita tidak pernah empati dan cuba masuk ke dalam diri mereka dan melihat punca segala masalah. Si ayah sanggup berkorbannyawa dan maruahnya demi untuk sesuap nasi anak-anaknya.

Adalah malang bagi si ibu dan ayah pada hari ini jika anak-anak tidak mahu mengenang segala jasa dan pengorbanan mereka. Malahan kita lihat Kisah Si Tanggang moden semakin menjadi-jadi. Mengikut perangkaan Jabatan Kebajikan Masyarakat, 30% penghuni rumah kebajikan dihantar oleh anak-anak mereka sendiri. Masyaallah Tabarakallah. Apa sudah jadi dengan anak-anak zaman muttakhir ini?
Memang tidak kita nafikan, pengorbanan ayah tidaklah sehebat pengorbanan ibu. Namun ia tetap memberi cinta dan kasih sayang kepada anak-anak dengan caranya sendiri. Biarpun tegas dan garang tapi disudut hati kecil ayah sayang dan kasih akan anak-anaknya. Hargailah pengornbanan ayah dan ibu kita apatah lagi jika mereka masih ada. Kepada anak-anak muda dan pasangan yang baru mendirikan rumahtangga, ini pesan saya sebagai peringatan diri dan juga para pembaca:

Kita boleh kehilangan kekasih, seorang suami atau isteri namun ia pasti dapat diganti dengan insan yang lain. Tapi jika kita kehilangan ayah dan ibu, maka itulah satu-satunya ayah dan ibu kita di dunia ini. Sesungguhnya tiada ada insane lain yang boleh menjadi galang ganti ibu dan ayah kita.

Islam sesungguhnya telah mengajarkan birrul walidain, memuliakan ibu tanpa sedikitpun melupakan ayah. Saya sudah tidak punya ayah. Hanya Al fatihah yang sentiasa saya iringi untuk ayah. Bagi yang masih punya ayah, anda masih beruntung. Hargailah pengorbanan mereka. Renungkan kembali saat bersama mereka. Sesuatu yang indah dan saat itu tak akan berulang kembali. Ayah dan ibu sebenarnya tidak meminta apa-apa daripada anak-anak, cuma yang ditagih hanya kasih sayang daripada anak-anak dan ini sudah cukup membahagiakan. Renunglah wajah dan sinar mata mereka. Entah bila mereka akan pergi menemui Allah Azawajalla untuk selama-lamanya.

Subhanallah...

Semoga Allah mengampuni segala dosa ayah dan ibu dan menempatkan mereka bersama orang-orang beriman. Amin.
Jumpa lagi. Insyaallah.

Rujukan

Dr Ahmad Hatta.M.A. Tafsir Qur’an Per Kata.Pustaka Maghfirah, Jakarta, Cetakan kedua 2009

Imam Al Ghazali. Terjemahan Mukashafah Al Qulub . Penenang Jiwa : Pengubatan dan Rawatan. Wholesaale-Mart, Selangor D.E 2008

Imam Ghazali. Terjemahan Syed Ahmad Semait: Bimbingan Mu’minin. Pustaka Nasional, Singapura.1999

Si Tanggang Moden, Majalah Milenia Muslim.MMP Com. Sdn Bhd. Januari 2010

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company