Wednesday, February 17, 2010

Bila bercuti panjang

Bismillahirrahmannirahim
Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta.


“ Barangsiapa yang ingin kepada kehidupan dunia dan perhiasannya. Kami akan bayar secukupnya terhadap perbuatannya di dunia, dan mereka tidak akan dirugikan. Mereka tiada mendapat di Hari Akhirat kelak, melainkan balasan api neraka, dan di sana tiada berguna segala apa yang mereka usahakan, dan sesialah apa yang telah mereka kerjakan dulu.”
(Surah Hud :15-16)



Saya mengambil keputusan berehat panjang sempena cuti Tahun Baru Cina kali ini. Saya tinggalkan dunia internet buat seketika. Malahan saya juga tidak membuka komputer meja atau komputer riba saya sepanjang tiga hari bercuti. Saya habiskan masa membaca akhbar dan membelek-belek beberapa buah buku yang saya beli tapi tidak terbaca kerana kesuntukkan masa.

Namun kadang kala bercuti panjang tanpa melakukan apa-apa akan menyebabkan kita mula terasa malas. Badan terasa berat. Mata sering saja ingin beradu dan minda mula terasa lemah. Maka teringat akan saya pesan Luqman Al Hakim mengenai sikap malas dan gelisah.

Kata Luqman kepada puteranya,”Puteraku, jauhilah kemalasan dan kegelisahan. Apabila kamu malas, kamu tidak boleh melaksanakan tugasmu. Sementara apabila kamu gelisah, kamu tidak mampu bersabar melaksanakan tugasmu.”

Bila berehat terlalu panjang maka pelbagai perkara akan menerobos dan bermain di fikiran. Macam-macam benda yang difikirkan. Kadangkala terhenti lamunan saya seketika, lalu terdetik di dalam hati : Alangkah baiknya bila bermenung panjang begini saya gunakan untuk bermuhasabah diri. Menghitung segala dosa yang sering dilakukan, merenung kembali betapa banyak masa kita bazirkan dengan membuat kerja yang sia-sia dan mencongak berapa banyak amalan yang kita sudah kumpulkan untuk dibawa sebagai bekalan akhirat.

Teringat saya petikan “Bimbingan mukminin “ karangan Imam Al Ghazali tentang bagaimana perlunya kita mengenang nasib diri :

Setiap pagi setelah solat subuh, hendaklah kita mengosong hati kita dari segala perkara yang lalu. Mengenang nasib dan berkata kepada diri sendiri: Aku tidak mempunyai sesuatu benda yang berhargapun untuk diriku selain dari umurku saja. Setiapkali ku rasa umurku berlanjutan, setiap kali itulah ku rasa modalku berkurangan. Hari ini adalah suatu hari yang baru yang telah ditakdirkan oleh Allah bagiku untuk hidup lagi. Dipanjangkan umurku serta dibenarkan aku mengecap nikmatNya lagi. Awas! Jangan sampai kau sia-siakan hari ini, kerana setiap nafas dari nafas-nafasmu adalah mutiara yang tidak boleh dinilai. Janganlah engkau bermalas-malas dan condong pada melakukan sesuatu yang tak berguna atau berehat-rehat saja, sehingga engkau terluput dari tingkatan-tingkatan yang tertinggi yang dijanjikan kepada orang yang berpangkat ‘illiyin (tingkatan tertinggi yang diredhai Allah) seperti yang dicapai oleh orang lain, sedangkan engkau tidak dapat apa-apa.

Masyaallah, betapa ruginya saya. Bila duduk bermenung kononnya hendak bermuhasabah dan bermuraqabah (meneliti diri) tapi seringkali saya tertewas. Yang pastinya banyak berlegar di benak saya melebihi permasalahan duniawi dari persoalan akhirat. Dan yang paling membimbangkan apabila panjang angan-angan bermain di kotak pemikiran kita. Ini menunjuk betapa lemahnya iman orang awam seperti saya.

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Siapa menyintai dunia dan mengagungkannya, hilanglah ketakutan terhadap Akhirat dari hatinya.”


Adam as berwasiat kepada anaknya Syits dan diperintahkannya agar wasiat itu disampaikan kepada anak-anaknya sesuadah itu. Wasiat itu ada Lima perkara.

Pertama : Katakan kepada putera-puteramu, janganlah kalian terpaut kepada dunia. Sesungguhnya aku di Syurga terpaut dengan yang tidak seberapa, kemudian Allah mengeluarkanku darinya.

Kedua: Katakan kepada mereka, janganlah kalian turuti kehendak isterimu, sesungguhnya akau telah menuruti kehendak isteriku dan aku makan syajarah, namun akhirnya aku menemui penyesalan.

Ketiga: Katakan kepada mereka, jika hendak berbuat sesuatu fikirlah apa akibatnya. Kalaulah aku fikirkan akibatnya tentulah aku tidak menerima nasib ini.

Keempat : Jika hatimu terpaut oleh sesuatu tinggalkan saja ia. Sesungguhnya ketika aku makan syajarah, hatiku amat terpaut padanya, namun aku tidak kembali sehingga ditimpa penyesalan.

Dan Kelima : bermesyuaratlah dalam segala urusan. Jika aku bermesyuarat dengan para Malaikat, tentulah nasib seperti ini tidak akan menimpaku.”

Masa berlalu begitu pantas sekali. Hari berganti hari…tup…tup sedar tak sedar cuti dah nak habis. Termenung saya sejenak memikirkan apa yang telah saya manfaat dan lakukan sepanjang cuti. Keinsafan dan kesedaran datang dan pergi bersilih ganti. Lemahnya iman. Sekejab ingat sekejab boleh lalai dan alpa. Bak kata sahabat saya berseloroh bercerita tentang keinsafan Mat Rempit. Bila lihat rakan meninggal kerana terlibat dalam kemalangan, perasaan insaf mula meresap. Lepas itu bawa motorpun perlahan dan berhati-hati. Tapi insafnya pada hari tu saja, esok bila dah lupa, maka merempitlah balik tak ingat dunia.

Moga-moga saya dan para pembaca sentiasa mengambil iktibar dan bermuhasabah diri. Semoga Allah terus memberi kita kekuatan untuk terus beribadah dan beriman kepada-Nya.
Dan Semoga kita tidak termasuk di kalangan mereka-mereka yang rugi! Amin

Insyaallah…Jumpa Lagi.

Rujukan

Imam Al Ghazali. Terjemahan Syed Ahmad Semait. Bimbingan Mukminin. Pustaka Nasional Pte.Ltd. Singapura 1999

Imam Al Ghazali. Penenang Jiwa. Wholesale-Mart Point Sdn. Bhd, Selangor.d.Ehsan. Cetakan keduabelas 2008

Imam Habib Abdullah Haddad. Nasihat Agama dan Wasiat Iman. Pustaka Nasional Pte.Ltd. Singapura 2001

Syarif Hade Masyah . Menjadi Ibu Bapa Genius: Berdasar Nasihat Luqman Al Hakim. Pts Millenia Sdn Bhd. Selangor.2007

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company