Wednesday, February 24, 2010

Dia bukan anakku?

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.
Segala Puji Bagi Allah, yang mengampuni dosa, menerima taubat, azab-Nya keras sekali lagi berkekalan, tiada Tuhan melainlan Allah dan kepada-Nya tempat kita kembali. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w serta ke atas ahli keluarga baginda,para sahabat dan para pengikutnya yang mengasihani baginda hingga ke hari kiamat.


“Dialah yang menerima taubat dari hamba-hamba-Nya dan memaafkan kejahatan mereka.”
(Asy-Syura : 25)


Astagfirullah………..beristigfar panjang saya apabila membaca beberapa tajuk akhbar perdana minggu lepas. Dalam minggu itu sahaja, empat bayi dibuang dengan begitu kejam dan trajis sekali. Hati saya diruntun kesedihan dan kepiluan yang amat sangat. Pada hari Isnin, 8 Feb 2010 seorang bayi dibuang di hadapan rumah pegawai polis di Kedah, 9 Feb 2010 mayat bayi perempuan dijumpai tertanam di Bukit Mertajam dan pada hari Rabu 10 Feb 2010 seorang bayi yang masih bertali pusat ditemui mati di atas lantai di tepi pintu pagar sebuah masjid di Kampung Permatang Duyong Melaka. Ketika ditemui bayi itu dihurungi semut. Dan yang terbaru pada 13 Feb 2010, dengan tali pusat yang masih segar dan uri melekat di tubuhnya, bayi lelaki berkulit cerah ini dicampakkan ke dalam tong sampah di Kuala Krai, Kelantan. Masyaallah …Tabarakallah

Saya perturunkan sebahagian rekod pembuangan bayi antara tahun 2000 hingga 2006. Ini hanya sumber yang direkod, bagaimana dengan bayi yang dibuang dan dibunuh tanpa di kesan. Angkanya terlalu menakutkan.

Pada tahun 2006, sebanyak 83 kes telah dicatatkan di seluruh Negara berbanding 65 kes pada 2000. Sepanjang tempoh 200 hingga 2006, sejumlah 580 pembuangan bayi telah dicatatkan dengan 48 daripadanya masih merupakan janin. Apa yang telah membimbangkan lagi ialah pembuangan bayi turut menular di institusi pengajian tinggi (IPT). Perangkaan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman merekodkan 580 kes buang bayi dari tahun 2000 hingga tahun lalu dengan Selangor dan Johor mencatat kes paling tinggi. Berikut jadual antara 2000 hingga 2006



(Sumber Seminar kaunseling Keluarga 2008 – Hashim Hj Bedu et al)

Apa sudah jadi dengan anak-anak remaja kita pada hari ini. Apakah salah bayi-bayi tersebut sehingga dibuang, dibunuh dan dilempar begitu? Pada remaja, saya tahu darah muda mengalir dalam setiap pembuluh darah anda, anda berjiwa remaja ingin kebebasan dan keseronokkan tapi ini tidak bermakna kita harus mengikut nafsu bila berbuat sesuatu.

Sabda Rasulullah:
“Sesungguhnya syaitan itu menjalar dalam tubuh manusia bagaikan aliran darah. Maka bendunglah aliran itu dengan lapar”


Wahai remaja, jangan terpedaya dengan perhiasan dunia dan keseronokkan yang sementara. Anda jatuh cinta kepada seorang pemuda yang belum anda tahu hati budinya. Lalu anda wahai anakku! Tidak mengendahkan kata nasihat keluarga dan ibu bapa. Anda tinggalkan keluarga dan ibu bapa atas nama kononnya mengonkong hidupmu. Anda lebih percaya kepada “cinta suci” si jejaka yang pandai menggoda dengan kata-kata. Maka atas rasa nilai cinta, anda akhirnya tertipu dan terpedaya. Anda sanggup serahkan segalanya padahal anda terpelajar dan berpendidikan. Sedangkan anda masih punya pegangan agama: Islam sebagai penyelamat. Sedangkan anda percaya kepada dosa dan pahala tapi malangnya kerana kesoronokkan yang sementara anda tertewas dengan godaan syaitan. Anda serahkan kehormatan anda dan anda kehilangannya buat selama-lama. Bagi si jejaka, dia tidak kehilangan apa-apa.

“ Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main”
(Al-Ankabuut : 64)


Wahai anak-anak remajaku! Kini anda mula menyesal. Tapi apa gunanya. Anda sudah terlanjur dek bisikan syaitan. Bila anda berbadan dua pelbagai sesalan bermain di fikiran anda. Akhirnya anda membunuh benih hasil perbuatan haram anda ataupun anda membuang saja bayi anda itu setelah ia lahir ke dunia ini. Berkata anda di dalam hati “Dia bukan anakku…. ” Astagfirullah….bayi itu tidak berdosa. Mengapa ia perlu menanggung sengsara hasil perlakuan hina anda wahai anak-anak remaja! Sebab itu Allah melarang mendekati perbuatan zina, apatah lagi melakukannya.

“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah sesuatu perbuatan yang keji, dan suatu jalan yang buruk.”
(Al-Isra’:32)


Ibnu Qayyim Al Jauziyah dalam kitabnya “Penyakit dan Penawarnya” menghuraikan zina adalah jenayah yang paling besar, kerana dia merosak kemaslahatan, susunan alam dalam melindungi keturunan dan melindungi kehormatan,penjagaan terhadap yang haram, juga merosak kemaslahatan hingga menjerumus kepada kes jenayah.

Dirawikan dari Nabi Muhammad s.a.w, baginda bersabda:
“Di kaum Bani Israel ada seorang rahib. Syaitan hendak menjeratnya dengan cara merasuk ke tubuh seorang jariah. Kemudian diilhamkan ke dalam hati keluarganya agar mengubatinya saja kepada seorang rahib. Mereka membawa kepada rahib dan dia menolaknya. Namun mereka selalu dating hingga rahib itu terpaksa menerimanya.
Ketika jariah itu ada di sisi rahib untuk diubati, syaitan datang menggodanya sehingga sang rahib mendekat dan menjimaknya sampai jadi hamil. Syaitan lalu berbisik kepadanya,” Dia hanya akan mencemarkanmu saja bila keluargamu dating. Maka bunuhlah dia! Rahib itu lalu membunuh dan menguburkannya. Kemudian syaitan membisikkan kepada hati keluarganya bahawa rahib telah menghamili, membunuh dan mengubur anaknya. Apabila diketahuinya keluarga itu segera dating kepada rahib dan bertanya tentang anaknya. Rahib berkata yang dia telah mati. Namun mereka hendak menyeret dan membunuh rahib tersebut.

Maka syaitan menghampiri rahib dan berkata,”Akulah yang menyerupai jariah itu hingga sakit. Aku pula yang menggoda hati keluarganya. Maka taatlah kepada ku, tentu kau ku selamatkan dari mereka.”
“Dengan apa/”Tanya rahib.
Syaitan berkata,”Bersujudlah kepadaku dua kali!” Kemudian rahib sujud kepada syaitan dua kali, lantas syaitan berkata,”Sungguh aku tidak perlu menanggungmu”

Inilah juga yang diperingatkan oleh Allah SWT:

“Dan seperti syaitan ketika dia berkata kepada manusia : Kafirlah (menyangkallah) engkau. Maka tatkala manusia itu kafir ia berkata: Aku berlepas diri daripadamu….”
(As-Hasyr : 16)


Sememangnya anak-anak remaja, bila hati dan darah muda anda memberontak, anda mudah tersesat dalam mencari diri. Hanya remaja yang benar-benar beristiqamah dalam perjuangan menentang nafsu dan menjadikan Islam yang berteraskan AlQuran dan Sunnah sebagai perisai yang dapat mengharungi pancaroba hidup. Apatah lagi dalam kehidupan dunia sekarang yang penuh fitnah dan maksiat. Remaja hari ini dimomokkan dengan hiburan yang melampau sehingga mereka mudah menyeleweng (dari jalan yang benar) dan syaitan laknatullah sentiasa dibisikkannya dengan nafsu ammarah bi suu’ (nafsu yang menggoda manusia melakukan kejahatan) yang akhirnya mencampakkan remaja ke lembah kemaksiatan. Apabila kamu wahai anak-anakku para remaja, tenggelam dalam lautan maksiat dan syahwat maka jatuhlah taraf anda menyamai taraf seekor binatang

Wahai anak-anak remaja, jika anda sudah terlanjur atau hidup bergelumang dosa, itu bukan bermakna berakhirnya hidup dan masa depan anda. Biarpun anda sudah tergelincir di lembah penuh dosa dan merasakan jauh dari Allah tapi anda sebenarnya masih punya peluang untuk kembali mencari jalan pulang.Pintu taubat masih sentiasa terbuka pada setiap saat dan detik. Anda boleh mengetuk pintu taubat pada bila-bila masa selagi anda belum dijemput oleh Malaikat maut. Pulanglah kepangkal jalan. Bertaubatlah ..Seungguhnya Allah pasti akan menerima taubat mu asalkan anda bersungguh-sungguh dan menyesali apa yang telah dilakukan dan berjanji tidak akan mengulanginya lagi.

“Dan sesungguhnya Aku Maha Pengampun terhadap orang yang bertaubat dan beriman dan beramal soleh kemudian dia menerima petunjuk.”
( Surah Thaha: 82)


Wahai anak-anakku, bersegeralah bertaubat. Ingat pada Allah, kasihanilah ibu bapa anda dan yang pasti cintailah diri anda yang masih muda remaja. Perjalanan hidup anda masih jauh. Usah terus tersesat dan tersesat. Bertaubatlah sebelum ketinggalan atau terlepas peluang untuk bertaubat . Yang lebih mengerikan…bertaubatlah wahai anakku sebelum ajal menjemput kamu dan sebelum orang yang berdosa itu berkata:

(demikian keadaan orang-orang kafir itu) hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata:”Ya Tuhanku, kembalikan aku (ke dunia) agar aku berbuat amal soleh terhadap yang aku telah tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkanny saja. Dan di hadapan mereka ada dinding sampai hari mereka dibangkitkan.”
(Al-Mu’minun :99-100)


Semoga Allah memberi kita taufik untuk bertaubat dan memohon keampunan dari Nya.
Amin. Jumpa lagi…Insyaallah

Rujukan

Dr Soleh bin Ghonim As Sadlani. Rahsia taubat dan Istighfar. Al Hidayah 2008

Hashim Hj Bedu et.al. Keruntuhan Akhlak dan Gejala Sosial Dalam Keluarga: Isu dan cabaran. Kertas Kerja di Seminar Kauseling Keluarga 2008

Ibnu Qayyim Al Jauziyah. Penyakit dan Penawarnya. Jilid2 Wholesaale-Mart, Selangor D.E 2009

Imam Al Ghazali. Terjemahan Mukashafah Al Qulub . Penenang Jiwa : Pengubatan dan Rawatan. Wholesaale-Mart, Selangor D.E 2008

Imam Habib Abdullah Haddad, Nasihat Agama Dan Wasiat Iman, Pustaka Nasional, Singapura. 2001

M.Ali Chassan Umar . Alam Kubur: Digali dari Al Quran dan Hadith. Cetakan C.V Toha Putra. Singapura.1980

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company