Monday, February 1, 2010

Cerita Air 2

Bismillahirrahmannirahim
Dengan nama Allah swt Yang Maha Mulia, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillah, segala puji hanya milik Allah, Rabb semesta alam yang telah melimpahkan rahmat, rezeki serta hidayah kepada hamba-hamba-Nya agar kita sentiasa beribadah kepada-Nya. Selawat dan salam kapada junjungan besar, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam serta ahli keluarga dan para sahabat tercinta.


“Wahai orang-orang yang beriman, takutlah kepada Allah! Dan hendaklah (tiap-tiap) orang memperhatikan apa yang diusahakan besok (hari Kiamat). Takutlah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa-apa yang kamu kerjakan
Al-Hasyr :18


Waktu sudah hampir masuk waktu maghrib. Kalau saya teruskan perjalanan kemungkinan akan terperangkap dalam kesesakan jalan raya. Tambahan pula hari ini hari Jumaat. SAaya mengambil keputusan untuk menunaikan solat maghrib di surau berhampiran.
Saya membelok kenderaan memasuki kawasan sebuah pusat Institusi perguruan. Saya mengangkat tangan kepada pengawal keselamatan yang bertugas dan pengawal keselamatan membalas lambaian saya dengan lirikan senyuman. Kebanyakkan pengawal keselamatan di institusi tersebut kenal dengan saya kerana saya sering mengunjungi rakan yang bekerja di situ. Kenderaan saya terus menuju ke arah perkarangan surau. Masa ada 10 minit lagi sebelum masuk waktu.
Selepas meletakkan kenderaan ku di tempat letak kereta , saya menuju ke tempat mengambil wudhuk Tiba-tiba saya terserempak dengan seorang pemuda sedang leka membasuh motosikalnya. Dari raut wajahnya saya membuat kemungkinan yang dia adalah salah seorang pelatih di institusi tersebut. Dia meneruskan aktiviti membasuh motosikalnya tanpa mempedulikan saya. Yang memeranjatkan saya bukan sikapnya yang tak kisah dengan kehadiran saya tapi kerana dia tidak rasa bersalah menggunakan air surau untuk kepentingan peribadinya.
“Allahu Akbar….. Allahu Akbar….” muazzin melaungkan suara azan menandakan masuk waktu maghrib. Setelah selesai mengambil wudhuk, saya melangkah keluar dari kawasan berwudhuk. Saya lihat pemuda tadi dengan selambanya mencurahkan air dari dalam baldi ke longkang. Dia kemudian mengutip semua berus dan bahan pencuci dimasukkan dalam raga motosikalnya . Pemuda tadi menghidupkan enjin dan terus berlalu dari situ tanpa mempedulikan azan yang berkumandang. Saya yang terkebil-kebil melihat melangkah menuju ke ruang solat. Namun dalam hati saya yang menzahirkan anggapan baik terhadap pemuda tersebut. “Mungkin dia pulang ke asrama untuk menyalin pakaian dan datang bersolat semula!”
Hari ramai orang yang menggunakan segala nikmat Allah tapi tidak pernah bersyukur dan berterima kasih kepada Allah. Lihatlah hari ini berapa ramai orang-orang Islam tidak pernah mempedulikan azan setiapkali menjemput mereka untuk bersolat. Berapa ramai yang ketika datangnya waktu maghrib, masih berpeleseran di pusat membeli belah, masih leka bersukan di padang, sibuk mengunjungi pasar malam dan sedang menikmati hidangan dimedan selera . Mereka tidak pernah rasa takut kepada Allah walaupun sudah melihat kemusnahan dan bala yang diturunkan oleh Allah kepada masyarakt di sekeliling mereka untuk dijadikan peringatan.
Mereka lupa bahawa kehidupan ini hanya terlalu singkat. Orang yang lupa kepada Allah akan menambah kerugian, menghilangkan nikmat dan menghalangi pengabdian dalam diri mereka.

Allah ta’ala berfirman yang maksudnya:
“ Barang siapa tidak redha dengankeputusan-Ku, tidak sabar atas pemberian-Ku tidak syukur atas nikmat-Ku, serta tidak menerima atas pemberian-Ku, hendaklah dia mencari Tuhan selain Aku.”
Ibnu Abbas r.a berkata : Barangsiapa mendengar suara muazzin sedangkan dia tida menjawabnya (pergi menunaikan solat jemaah), nyatalah ia tiada mencintai kebaikan, dan tentu sekali kebaikan juga tidak akan mencintainya.
Sama-sama untuk saya dan para pembaca renungkan.
Moga Allah akan melidungi saya dan para pembaca daripada segala maksiat dan kejahatan.
Jumpa lagi.Insyallah

Rujukan

Imam Al Ghazali. Terjemahan Mukashafah Al Qulub . Penenang Jiwa : Pengubatan dan Rawatan. Wholesaale-Mart, Selangor D.E 2008

Imam Ghazali. Terjemahan Syed Ahmad Semait: Bimbingan Mu’minin. Pustaka Nasional, Singapura.1999

0 comments:

Lontaran Pendapat

 
Ayyuha'l Walad ™ © 2010 Template Design By Asa's Company